W piątek 15 lutego nowy
podziemny dworzec PKP Kraków - Główny - Osoby przejął zadania obsługę ruchu
pasażerskiego od przechodzącego do historii starego naziemnego dworca
kolejowego. Jakie obecnie będzie miał zadanie poprzedni, to się okaże.
(zdjęcia
i materiał jest chroniony prawem autorskim)
Naziemny
dworzec kolejowy wybudowany został w latach 1844-1847 według projektu
wrocławskiego projektanta Petera Rosenbauma. Powstanie stacji było związane z
uruchamianiem szlaku Kolei Żelaznej zwanej Krakowsko - Górnośląską był
pierwszym budowanej przez Towarzystwo Akcyjne o tej samej nazwie.
Stary naziemny dworzec przy
pl. Kolejowym w Krakowie został otwarty 13 października 1847 i do piątku 15
lutego pełnił swoją służbę. Stacja kolejowa Kraków spełniała kilku zasadniczych
zadań w postaci: dworca, zaplecza i infrastruktury technicznej oraz kolonii
kolejarskiej, której w latach 1969 - 1925 powstały budynki i dalej znajdują się
przy ul. Bosackiej i Topolowej.
Dla ciekawostki na podstawie
różnych źródeł historycznych wynika, że stale przechodził metamorfozę jak też i
jego nazwy np. w latach: 1847- 48, 1918
- 39, 1945 - 46 - Kraków, 1848 -1918 Krakau - Kraków, 1939 - 45 - Krakau
Hauptbahnhof, 1945 - 57 Kraków Główny.
W XX i XXI wieku do chwili
obecnej były przeprowadzane były liczne remonty i modernizacje oraz największa
inwestycja, która trwała 40 lat i spowodowały do światowych standardów obsługi
ruchu pasażerskiego.
Przez Dworzec Kraków Główny
- Osobowy przebiegają bardzo ważne szlaki kolejowe nr :
- 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny
Osobowy
- 133 Dąbrowa Górnicza
Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy
- 948 Kraków Główny Towarowy
– Kraków Główny Osobowy
- 949 Kraków Główny Towarowy
– Kraków Główny Osobowy
a to tylko fragment.
Starsze pokolenie pamięta
też symbol zegara nad starym dworcem. Modne było umawianie się pod zegarem i
tam liczne wycieczki zbierały się przed rozpoczęciem wyjazdu na szlaki
turystyczne jak też zakochani.
Na temat historii starego
dworca PKP Kraków - Osobowy powstało wiele książek.
Obecnie brak ze strony władz
samorządowych Krakowa i Małopolski oficjalnej koncepcji zagospodarowania
starego obiektu dworca mimo, że są zgłaszane obywatelskie propozycje.
Jako Krakowianin od
urodzenia podpowiadam:
- reaktywowaniu kolejowego
posterunku Policji lub przeniesienia Posterunku
Śródmieście Straży Miejskie z ul. Sławka,
- uruchomienie np. pod
patronatem PCK lub innej instytucji medycznego Punktu
ratownictwa medycznego,
- udostępnienie Poczcie
Polskiej cz. obiektu na przeniesie Urzędu Pocztowego
Kraków 53 z ul. Lubicz. Placówka ta jako jedyna w Krakowie jest
czynna 24 godziny
przez siedem dni w tygodniu,
-
część obiektu przeznaczyć na Hotel turystyczny,
- całodobową poczekalnie dla
podróżnych oczekujących na pociąg,
- uruchomić salę kinową i na
I piętrze sale szkoleniowo konferencyjne,
- uruchomienie w jednej z
części tego obiektu Filie Krakowskiego Muzeum Techniki
ze stałą ekspozycją np. pt. Krakowskie szlaki kolejowe,
- przekazanie części obiektu
dla nowo - powstałej KOLEJI MAŁOPOLSKIEJ.
Miejmy nadzieje, że
właściciele tego obiektu jak też Prezydent Miasta Krakowa prof. Jacek
Majchrowski nie dopuszczą do powstania kolejnej Galerii lub wynajmu dla
podejrzanej instytucji lub organizacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz