Po 18 miesiącach przerwy
techniczno – budowlanej, od 1 września wznowiony zostaje ponownie ruch pociągów
na trasie Kraków Główny – Lotnisko Balice. Trasę obsługiwać będą samorządowe
Koleje Małopolskie.
Będzie to ważna chwila z
uwagi, że jest to wyremontowana nowoczesna linia kolejowa, będzie mogła
pasażerów obsługiwać tam i z powrotem po dwu niezależnych torach wraz z
bezkolizyjnym przejazdem nad ulicą Balicką w Krakowie. Powstała sytuacja
pozwoli na zwiększenie ruchu pociągów w dodatku elektrycznym składom aż do
terminalu Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II.
Z ciekawostek należy
zauważyć, że trasa Port Lotniczy Balice przez Kraków - Główny Osobowy zakończy
się na stacji Wieliczka – Kopalnia. Należy zauważyć jakie będzie to miało
znaczenie nie tylko do obsługi pasażerskiej lotniska, ale też turystyczne i
poprawi dojazdy dla mieszkańców tamtego regionu.
Podczas konferencji prasowej
Ryszard Rębilas prezes Kolei Małopolskich przedstawił zalety tej nowej, a
raczej wyremontowanej nowoczesnej linii:
- pociągi do Balic będą się
zatrzymywać na czterech nowo powstałych stacjach tj.
Kraków – Młynówka, Kraków – Zakliki, Kraków – Olszanica, Kraków –
Balice,
- szacuje się, że co
najmniej w początkowej fazie funkcjonowania
połączenie kolej przejmiemy ok. 25 % pasażerów portu
lotniczego z Balic do Krakowa,
- w następnych latach ruch
pasażerski powinien co roku wzrastać od 5 do 10 % rocznie, a może i więcej,
- rozkład jazdy połączeń
jest tak opracowany, że pierwszy skład z Krakowa
- Głównego odjedzie już o godzinie 4,05 tak aby pasażerowie zdążyli
na pierwszy odlot samolotów z lotniska,
- ostatni skład Kolei
Małopolskich z Balice odjedzie o
godzinie 0,11 tj. pasażerowie ostatniego samolotu przylatującego na lotniska zdążą na ostatni
pociąg do Krakowa - Głównego,
- codziennie trasę
obsługiwać będzie 39 składów Kolei Małopolskich w tym:
- 33 składy na trasie
Wieliczka – Kopalnia, Kraków – Główny, Kraków - Balice,
- 6 składów na trasie tylko
Kraków – Główny, Kraków - Balice,
- kolejną zaletą nowej
trasy, że do Balic z Krakowa będzie się jechało tylko 18 minut, a więc szybciej niż busem, taxi czy autobusem,
- następna zaleta jest taka,
że do godziny 21,00 z Krakowa Głównego odjazdy
będą się odbywać stale 5 i 35 minut po pełnej godzinie,
- z Balic do Krakowa -
Głównego zawsze odjazdy będą się
odbywać stale 11 i 41 minut po pełnej godzinie.
Podczas konferencji prasowej
przedstawiono różne warianty cen biletów normalnych:
- Kraków – Główny, Wieliczka
- Kopalnia tylko 3,00 zł
- Kraków – Główny, Kraków –
Balice Lotnisko tylko 8,00 zł
- Kraków – Główny, Kraków –
Olszanica tylko 3,00 zł
Członek zarządu
Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego Jacek Krupa poinformował, że dochód ze
sprzedaży biletów pokrywać będzie tylko część kosztów obsługi tej trasy, resztę
z uwagi, że Kolej Małopolska jest samorządowa pokryje Urząd Marszałkowski
Województwa Małopolskiego.
Ważną informacji było też,
że będą obowiązywać wszelkie obowiązujące zniżki w też dla seniorów. Aby
ułatwić pracownikom nie tylko Portu lotniczego, ale też mieszkańcom tamtego
rejonu będzie możliwość zakupu biletów
miesięcznych i okresowych.
Z uwagi na strategiczne i
turystyczne znaczenie trasy wszystkie składy Kolei Małopolski są nowoczesne i
polskiej produkcji z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych oraz w skład
obsługi każdego pociągu będą zatrudnione osoby ze znajomością podstawową języka
obcego. Składy są zakupione z funduszy Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Małopolskiego i przydzielonych funduszy z Unii Europejskiej.
Do zobaczenia na szlaku
Wieliczka – Kopalnia, Kraków – Główny, Kraków – Balice Lotnisko. Polecam ważną
tematyczna stronę internetową www.malopolskiekoleje.pl
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz