Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 13 stycznia 2019

PKP linia Podłęże - Piekiełko


7 stycznia 2019 był dniem przełomu w przygotowaniu ważnej  inwestycji kolejowej na terenie Małopolski. Na terenie Stacji PKP Podłęże, została podpisana umowa na projekt pierwszego etapu nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko,  która zmieniła nazwę.
 
W wydarzeniu uczestniczyli:
- minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski,
- wicemarszałek województwa Łukasz Smółka
- przedstawiciel PKP PLK
- przedstawiciel firmy Egips Rail.

Kontrakt za 180 mln zł netto na zlecenie PLK, zrealizuje konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail S.A. To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii, umownie zwanej „Podłęże – Piekiełko” i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Etap obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory.

Na wyłonienie wykonawcy projektu pierwszego etapu linii Podłęże - Piekiełko PKP Polskie Linie Kolejowe potrzebowały ponad rok. Przetarg został ogłoszony jesienią 2017 roku, złożono dwie oferty, pierwsze rozstrzygnięcie – na korzyść Egis Rail – zapadło w lutym 2018 roku. Ale drugie konsorcjum, którego liderem była spółka Aecom Polska i które zaoferowało wykonanie projektu za 208,6 mln zł, złożyło protest. Jego badanie trwało kilka miesięcy, a na początku listopada 2018 roku Krajowa Izba Odwoławcza uchyliła decyzję o wyborze wykonawcy.
 
Podpisana umowa to dopiero jeden z trzech etapów dla budowy tzw. linii kolejowej Podłęże – Piekiełko jak też modernizacja głównej istniejącej historycznej linii kolejowej nr 104, od Chabówki do Nowego Sącza, która wynosi 75 km. Linia ta to naj krótszy szlak kolejowy.

Podpisana Umowa  to zdanie obejmujące prace przygotowawcze w skład, których wchodzą opracowanie dokumentacji projektowej wraz z wykupem gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Wykonawca dokumentacji dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. opracowania konieczne do wykonania robót budowlanych związanych m.in. z koncepcją programowo-przestrzenną, projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz decyzjami administracyjnymi. Przygotuje również materiały wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.


Zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem  specjalistycznego zakresu. Nowa trasa będzie wymagała wykonanie 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów.

… Projekty powinny być gotowe pod koniec 2021 roku. Realizacja samej inwestycji ma potrwać do roku 2027, W drugim etapie modernizowana będzie linia Chabówka – Nowy Sącz, w trzecim ma być budowa linia Podłęże – Piekiełko, choć akurat on wciąż nie ma zagwarantowanego finansowania. Koszty całego przedsięwzięcia szacowane są na 7 mld zł. Jeśli uda się je zrealizować, podróż pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza potrwa nieco ponad godzinę, a do Zakopanego – 1,5 - 2 godziny.

(zdjęcia chroni prawo autorskie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz