7 stycznia
2019 był dniem przełomu w przygotowaniu ważnej
inwestycji kolejowej na terenie Małopolski. Na terenie Stacji PKP
Podłęże, została podpisana umowa na projekt pierwszego etapu
nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko,
która zmieniła nazwę.
- minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- marszałek województwa małopolskiego Witold
Kozłowski,
- wicemarszałek województwa Łukasz Smółka
- przedstawiciel PKP PLK
- przedstawiciel firmy Egips Rail.
Kontrakt
za 180 mln zł netto na zlecenie PLK, zrealizuje konsorcjum francusko-polskie w
składzie trzech firm, na czele z Egis Rail S.A. To pierwszy z trzech etapów
inwestycji dla budowy nowej linii, umownie zwanej „Podłęże – Piekiełko” i
modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Etap obejmuje prace
przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów,
niezbędnych pod nowe tory.
Na wyłonienie wykonawcy projektu pierwszego etapu
linii Podłęże - Piekiełko PKP Polskie Linie Kolejowe potrzebowały ponad rok.
Przetarg został ogłoszony jesienią 2017 roku, złożono dwie oferty, pierwsze
rozstrzygnięcie – na korzyść Egis Rail – zapadło w lutym 2018 roku. Ale drugie
konsorcjum, którego liderem była spółka Aecom Polska i które zaoferowało
wykonanie projektu za 208,6 mln zł, złożyło protest. Jego badanie trwało kilka
miesięcy, a na początku listopada 2018 roku Krajowa Izba Odwoławcza uchyliła
decyzję o wyborze wykonawcy.
Podpisana umowa to dopiero jeden z trzech etapów dla
budowy tzw. linii kolejowej Podłęże – Piekiełko jak też modernizacja głównej
istniejącej historycznej linii kolejowej nr 104, od Chabówki do Nowego Sącza,
która wynosi 75 km. Linia ta to naj krótszy szlak kolejowy.
Podpisana
Umowa to zdanie obejmujące prace przygotowawcze w skład, których wchodzą opracowanie
dokumentacji projektowej wraz z wykupem gruntów, niezbędnych pod nowe
tory. Wykonawca dokumentacji dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A.
opracowania konieczne do wykonania robót budowlanych związanych m.in.
z koncepcją programowo-przestrzenną, projektami budowlanymi
i wykonawczymi oraz decyzjami administracyjnymi. Przygotuje również
materiały wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.
Zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem specjalistycznego zakresu. Nowa trasa będzie wymagała wykonanie 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów.
… Projekty powinny być gotowe pod koniec 2021 roku.
Realizacja samej inwestycji ma potrwać do roku 2027, W drugim etapie
modernizowana będzie linia Chabówka – Nowy Sącz, w trzecim ma być budowa linia
Podłęże – Piekiełko, choć akurat on wciąż nie ma zagwarantowanego finansowania.
Koszty całego przedsięwzięcia szacowane są na 7 mld zł. Jeśli uda się je
zrealizować, podróż pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza potrwa nieco ponad
godzinę, a do Zakopanego – 1,5 - 2 godziny.
(zdjęcia
chroni prawo autorskie)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz