Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 7 maja 2019

Wiślany nowy most kolejowy

Powoli zbliża się chwila, kiedy nowo wybudowaną linią kolejową z Krakowa –Głównego do Krakowa – Płaszowa przez Kraków – Zabłocie przejedziemy szybko i bezpiecznie. Po drodze będziemy mogli podziwiać pierwszą część nowoczesnego mostu kolejowego nad rzeką Wisłą łączącego Dzielnice I Kraków – Stare Miasto z Dzielnicą XIII Kraków Podgórze.

Zgodnie z planem ten nowy, nowoczesny szlak kolejowy ma zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku. Może to nawet nastąpić w najbliższe wakacje. Ale to będzie dopiero pierwszy etap tej wielkiej inwestycji kolejowej.

Po oddaniu nowego szlaku podjęte zostaną prace do wyburzenia starego motu i przeprawy kolejowej na rzece Wiśle. W miejscu starego mostu powstanie nowy oraz dodatkowy. Doprowadzi to do tego, że od strony Stacji PKP Kraków – Główny po przez stacje Kraków Zabłocie do stacji Kraków Pluszów będą prowadzić aż cztery tory. Osobno dla pociągów podmiejskich i dalekobieżnych.
 
Przekazuje fragmenty informacji prasowej PKP PLK, cytuje: … W maju w Krakowie kończą się zasadnicze prace przy pierwszym z trzech nowych mostów nad Wisłą. To jeden z kluczowych odcinków miliardowej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Przy współfinansowaniu z instrumentu CEF „Łącząc Europę” powstają nowe przystanki, mosty, estakad i tory. Miasto zyskuje nowoczesną komunikację, będą lepsze podróże w regionie, kraju i na szlakach międzynarodowych… .
 
Obecnie inwestycje kolejowe w Krakowie są największe od czasu budowy kolei. Tworzymy system transportowy, który lepiej łączy Polskę i regiony, ale zapewni też oczekiwaną, sprawną kolej w Krakowie i aglomeracji. Nowoczesne stacje i przystanki powstają także w innych regionach Polski. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową
i punktualną
– powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury… .
 
…W Krakowie nad Wisłą będą trzy nowe mosty kolejowe. Ich konstrukcja to m.in. trzy łuki o różnej wielkości. Skrajne łuki mostu nad ul. Podgórską i Zabłocie już są na swoim miejscu. Na bulwarach przygotowywane są docelowe konstrukcje podpór mostu, które zastąpią stojące w rzece podpory tymczasowe.

Budowa skupia się na głównym 116 metrowym przęśle mostu, zlokalizowanym bezpośrednio nad nurtem rzeki. Montaż kilkunastotomowych, stalowych elementów łuku wymaga specjalnego dźwigu z żurawiem, o zasięgu 84 metrów i udźwigu 500 ton. Dzięki temu z brzegu Wisły można scalać nad rzeką kolejne elementy przeprawy. Po zakończeniu montażu wykonawca przystąpi do budowy torów….

…Przebudowa krakowskiej linii średnicowej to największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na etapie budowy południu Polski. Dzięki niej rozwinie się kolej aglomeracyjna i łatwiejsze będą podróże w kraju i Europie do i ze stolicy Małopolski. Powstaną m.in. dwa nowe komfortowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki… .

… W centrum Krakowa pociągi, po fragmencie pierwszego nowego toru, pojadą już na początku III kwartału tego roku. Główne prace budowlane na linii średnicowej zakończą się w 2020 roku… .

(zdjęcia chroni prawo autorskie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz