Powoli zbliża się chwila, kiedy nowo wybudowaną linią
kolejową z Krakowa –Głównego do Krakowa – Płaszowa przez Kraków – Zabłocie przejedziemy
szybko i bezpiecznie. Po drodze będziemy mogli podziwiać pierwszą część
nowoczesnego mostu kolejowego nad rzeką Wisłą łączącego Dzielnice I Kraków –
Stare Miasto z Dzielnicą XIII Kraków Podgórze.
Zgodnie z planem ten nowy, nowoczesny szlak kolejowy
ma zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku. Może to nawet nastąpić w
najbliższe wakacje. Ale to będzie dopiero pierwszy etap tej wielkiej inwestycji
kolejowej.
Po oddaniu nowego szlaku podjęte zostaną prace do
wyburzenia starego motu i przeprawy kolejowej na rzece Wiśle. W miejscu starego
mostu powstanie nowy oraz dodatkowy. Doprowadzi to do tego, że od strony Stacji
PKP Kraków – Główny po przez stacje Kraków Zabłocie do stacji Kraków Pluszów
będą prowadzić aż cztery tory. Osobno dla pociągów podmiejskich i
dalekobieżnych.
Przekazuje fragmenty informacji prasowej PKP PLK,
cytuje: … W maju w Krakowie kończą się zasadnicze prace przy pierwszym z trzech
nowych mostów nad Wisłą. To jeden z kluczowych odcinków miliardowej inwestycji PKP
Polskich Linii Kolejowych S.A. Przy współfinansowaniu z instrumentu CEF „Łącząc Europę” powstają nowe przystanki,
mosty, estakad i tory. Miasto zyskuje nowoczesną komunikację, będą lepsze
podróże w regionie, kraju i na szlakach międzynarodowych… .
… Obecnie inwestycje kolejowe w Krakowie są największe od czasu budowy
kolei. Tworzymy system transportowy, który lepiej łączy Polskę i regiony, ale
zapewni też oczekiwaną, sprawną kolej w Krakowie i aglomeracji. Nowoczesne
stacje i przystanki powstają także w innych regionach Polski. Budujemy kolej
bezpieczną, komfortową
i punktualną – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury… .
i punktualną – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury… .
…W Krakowie nad Wisłą będą trzy nowe mosty kolejowe.
Ich konstrukcja to m.in. trzy łuki o różnej wielkości. Skrajne łuki mostu nad
ul. Podgórską i Zabłocie już są na swoim miejscu. Na bulwarach przygotowywane
są docelowe konstrukcje podpór mostu, które zastąpią stojące w rzece podpory
tymczasowe.
Budowa skupia się na głównym 116 metrowym przęśle
mostu, zlokalizowanym bezpośrednio nad nurtem rzeki. Montaż kilkunastotomowych,
stalowych elementów łuku wymaga specjalnego dźwigu z żurawiem, o zasięgu 84
metrów i udźwigu 500 ton. Dzięki temu z brzegu Wisły można scalać nad rzeką
kolejne elementy przeprawy. Po zakończeniu montażu wykonawca przystąpi do
budowy torów….
…Przebudowa krakowskiej linii średnicowej to
największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na etapie budowy
południu Polski. Dzięki niej rozwinie się kolej aglomeracyjna i łatwiejsze będą
podróże w kraju i Europie do i ze stolicy Małopolski. Powstaną m.in. dwa nowe
komfortowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki… .
… W centrum Krakowa pociągi, po fragmencie pierwszego
nowego toru, pojadą już na początku III kwartału tego roku. Główne prace
budowlane na linii średnicowej zakończą się w 2020 roku… .
(zdjęcia chroni prawo autorskie)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz