Łączna liczba wyświetleń

sobota, 22 czerwca 2019

Przystanek PKP Kraków Zabłocie


Miasto Kraków to wielka inwestycja kolejowa, jednym z głównych elementów jest między innymi dobudowa dodatkowa para torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

W ten ciąg inwestycyjny włączone też są tereny i obiekty na terenie krakowskiej Dzielnicy XIII Podgórze. Powstały nowoczesne obiekty kolejowe jak przystanek PKP Podgórze SKM, przystanek PKP Zabłocie. Najstarsza stacja PKP Kraków – Płaszów.

Powstała nowoczesna łącznica kolejowa od przystanku SKM Podgórze do przystanku Zabłocie, co dało, że pociągi w kierunku Zakopanego, Oświęcimia itd. Od stacji Kraków Główny mogą pokonywać bez przestawiania kierunków jady dla pojazdów.

Kolejnym ważnym obecnie bardzo dużym tematem inwestycji, jest budowa pierwszej części nowych mostów, nowej przeprawy kolejowej nad rzeką Wisłą. Obiekt ten połączy brzeg od strony Grzegórzek z brzegiem po stronie Krakowa – Zabłocia.

Od strony dworca PKP Kraków Główny Osobowy do brzegu Wisły po stronie Grzegórzek jest bardzo daleko posunięty cykl inwestycyjny. Widoczne są nowe wiadukty i zarys przystanku Grzegórzki. Odcinek Kraków - Główny Osobowy przez nowy most na Wiśle do Przystanku Zabłocie i dalej ma być oddany pod koniec wakacji br.

Nad Wisłą jest zaawansowanym stopniu budowana przeprawa – nowy most. Z postępu robót widać, że nadchodzi moment układania torowiska oraz trakcji. Niestety roboty budowlane po stronie Zabłocie ślimaczą się i w wielu miejscach zaledwie są mało widoczne. Natomiast od stacji Zabłocia w kierunku łącznicy i Stacji Kraków Płaszów jeszcze nie wyszły z działań ziemnych, chociaż tak nad przejściem dla pieszych łączących ul. Traugutta z ul. Lipową wiadukt jest gotowy.z

Zakończenie tej części inwestycji kolejowych podjęte zostanie zdemontowanie starego torowiska i mostów kolejowych na trasie Kraków Główny Osobowy. W ich miejsce powstanie nowe nowoczesne torowisko i mosty kolejowe. Co najważniejsze na tym odcinku po zakończeniu inwestycji będą cztery tory kolejowe.

PKP PLK planują całkowite zakończenie w 2021 roku tej ważnej i strategicznej inwestycji, tak dla Krakowa jak też dzielnicy XIII Podgórze. Natomiast ten nowy obecnie realizowany odcinek kolejowy i most ma być przejezdny i włączony do eksploatacji podczas wakacji w tym roku. Odcinak nowej trasy przy ul. Blich ostatnio nowe torowisko przeszło badania techniczne i ciężka lokomotywa po nowym torowisku kilka dni temu szczęśliwie przejechała bez problemów.

Powstaną możliwości zwiększenia częstotliwości kursowania tak pociągów osobowych jak też towarowych. Ułatwi mieszkańcom Dzielnicy XIII Podgórze szybsze dotarcie do centrum Krakowa omijając korki drogowe.

Z tą inwestycją nasuwają się chwile wspomnień i refleksji.

Przystanek osobowy PKP Kraków Zabłocie znajduje się na terenie krakowskiej Dzielnicy XIII Podgórze. Zaledwie 300 m dzieli od węzła komunikacji miejskiej na  pl. Bohaterów Getta i ul. Limanowskiego. Obok przystanku około 50 m dalej znajduje się tunel – przejście dla pieszych, który łączy dojście od ul. Kącik i Traugutta do ul. Przemysłowej i Lipowej z łatwym dostępem do Mocaku i Muzeum Schindlera.

Przystanek kolejowy Kraków Zabłocie na terenie krakowskiej dzielnicy Podgórza powstał w 1979 r. W tamtym okresie przeznaczony był tylko dla potrzeb ruchu pociągów osobowych, szczególne do obsługi dojeżdżający osób do licznych zakładów znajdujących się na terenie Zabłocia i Podgórza.

W grudniu 1995 dwóch młodych ludzi zakatowało tam dwóch robotników czekających na pociąg. Zabójcy dostali karę dożywotniego pozbawienia wolności.

Z ostatniej chwili: jak przekazało PKP PLK rozebrane stare przęsła mostu kolejowego zostaną ich fragmenty przekazane na inny inwestycje kolejowe. Cytuje:.. Pojadą na Podkarpacie nad San i na linię w sąsiedztwie Częstochowy. Jedno przęsło pozostanie w Krakowie. Niektóre odzyskiwane podczas modernizacji linii materiały, po ekspertyzach, nadal służą kolei…
.
(zdjęcia chroni prawo autorskie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz