Łączna liczba wyświetleń

środa, 9 września 2020

Przebudowa Stacji PKP Kraków-Zabłocie

    Od kilku tygodni trwa przebudowa Przystanku PKP                                                                    Kraków – Zabłocie, który powoli staje się ważną stacją            krakowskiego węzła kolei osobowych. Mimo prac budowlanych placówka jest przystosowana do obsługi osób niepełno sprawnych. Na terenie jej są dwie obszerne windy  na peron tj. od strony bawialni Nelon jak też od strony drugiej tj. ul. Przemysłowej. Na peronie jest jest miejsce dla inwalidów na wózkach inwalidzkich lub matki z dzieckiem. 

Po przebudowie tego ważnego przystanku na terenie Dzielnicy XIII Kraków –Stare Podgórze w 2017 roku. Następuje kolejna faza jej modernizacji w postaci rozbudowy tego przystanku kolejowego.

Obecnie były dwa perony i dwa tory – ciągi kolejowe. Po przebudowie powstaną cztery tory mimo, że perony dalej będą dwa. Dobudowywane są tory po obydwu stronach peronów. Dwa tory będą wyłącznie dla składów dalekobieżnych i dwa tory dla składów aglomeracyjnych.

Od wielu miesięcy trwa duża inwestycja kolejowa pomiędzy stacjami Kraków – Główny, a Krakowem – Płaszowem po przez przystanek Kraków – Zabłocie. Budowane są od Krakowa – Głównego do Krakowa – Zabłocie przez Wisłę nowe tory, których zamiast obecnie dwu będzie cztery. 

Prowadzona jest budowa nowych kolejowych mostów w centrum Krakowa. Na trzech przeprawach będą tory i dodatkowo wybudowana zostanie kładka pieszo – rowerowa, która m.in. ułatwi dostęp od strony Grzegórzek do przystanku Kraków Zabłocie. 

W miesiącu maju br. pociągi pojechały pierwszym z trzech nowych mostów, które powstają na krakowskiej linii średnicowej między Krakowem – Głównym a Krakowem – Zabłociem.

Obecnie wykonawca rozpoczął proces demontażu dotychczasowej starej przeprawy, która zapewniała od wielu lat przejazd składów kolejowych. Zdemontowane mosty  jednak na pojadą na złom. Z dwunastu dotychczasowych stalowych przęseł będzie wykorzystanych  innym miejscu na sieci kolejowej w Polsce. 

Dwanaście przęseł waży tylko 1440 ton, jest skrupulatnie przygotowywane do demontażu i transportu. Każde z przęseł b. mostu kolejowego waży po 120 ton, specjalne dźwigi sukcesywnie ściągają na brzeg Wisły między innymi na Zabłociu i są wywożone do nowych miejsc ich zainstalowania. 

Zdemontowane stare konstrukcje krakowskiego mostu pojadą na Podkarpacie, Lubelszczyznę i Śląsk. Pięć przęseł pojedzie do Zagórza na Podkarpaciu, gdzie zastąpi wysłużony most kolejowy nad Sanem. Trzy trafią do Częstochowy na linię Kielce – Fosowskie.

Pozostałe przęsła zostaną wykorzystane do rewitalizacji wiaduktów kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie, oraz Wojkowicach i Rudnikach na Śląsku. 

Wcześniej kolejarze przeprowadzili dokładne badania starych mostów co do ich dalszej eksploatacji. Dwanaście stalowych elementów po renowacji będzie służyć jako części wiaduktów i mostów.

Niestety jest konieczność przeprowadzania precyzyjnie zaplanowanych poszczególnych operacji demontażu, do którego używane są pociągi, ciężarówki, dźwigi i barki. Całość rozbiórki starych przęseł ma zakończy się do końca września br. Natomiast wykonawca przystąpi do budowy nowej przeprawy kolejowej nad Wisła od Grzegórzek do Przystanku Zabłocie. 

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawnia komunikację dalekobieżną i aglomeracyjną. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. 

Krótka historia przystanku kolejowego Kraków Zabłocie związanego z dzielnicą Podgórze. Uroczyście otwarty został jako skromny przystanek w 1979 r. Na przystanku w dalszym ciągu zatrzymują się tylko pociągi osobowe aglomeracyjne oraz niektóre dalekobieżne. 

W grudniu 1995 dwóch młodych ludzi zakatowało tam dwóch robotnik ów czekających na pociąg. Zabójcy dostali karę dożywotniego pozbawienia wolności. Rejon przystanku to ulice Kącik. Dąbrówki, Traugutta był od przed wojny i likwidacji krakowskiego Getta z uwagi na przestępczość potocznie nazywany „Dzielnicą cudów” Obecnie ten rejon jak też po przemysłowa ul. Przemysłowa zmienia swoje oblicza na korzyść. Renowacja tej stacji została zakończona w 2017 roku

Ale ta stacja ma też perełkę na jej dolnej części jest mini przedszkole – nazywane Bawialnia – Kawiarnia Nelon. Rodzice spokojnie może zostawić dziecko, aby się bawiło, a sam spokojnie napić kawy lub herbaty.










(zdjęcia chroni prawo autorskie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz