Pod nowym wiaduktem na skrzyżowaniu ul Blich i Sołtyka, dzisiaj 25 czerwca 2021 dokonano historycznego podpisania umowy pomiędzy PKP-PLK z krakowskim Zarządem Zieleni Miejskiej na dzierżawę fragmentu terenu pod nową estakadą wzdłuż ul. Blich. Umowa została podpisana na okres od 1 lipca 2021 na okres 10 lat.
Umowa dzierżawy daje szanse oraz początki do
zagospodarowania powstałych nowych przestrzeni miejskich. Modernizacja linii średnicowej współfinansowana jest ze środków unijnych, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”
Dla rejonu Grzegórzek Starego Miast, będzie nareszcie nowa przestrzeń, gdzie powstaną nowe: trasy dla pieszych, wydzielony szlak dla rowerzystów, dużo zieleni oraz nowe strefy do wypoczynku w tym też dla osób starszych i niepełnosprawnych, miejsce do zabaw dla najmłodszych oraz spotkań.
Jak przedstawiano powstanie dużo miejsca dla nowej zieleni, której w tym miejscu faktycznie brak.
Od
wybudowania dawno temu szlaku kolejowego z dworca Kraków – Główny do stacji
Kraków – Płaszów, istniał XIX-wieczny nasyp kolejowy, który dzielił dwie
krakowskie dzielnicy Kraków Stare Miasto i Grzegórzki. Stara ziemna
infrastruktura kolejowa, została zastąpiona nowoczesnymi wykonanymi
żelbetonowymi estakadami, których łączna długość wynosi 700 metrów.
Na estakadach budowane są dodatkowe tory, dwa dla kolejowej komunikacji regionalnej i
dwa dla dalekobieżnej. Kilkaset metrów dalej na estakadzie powstaje nowy przystanek PKP Kraków Grzegórzki, koło słynnej hali targowej Grzegórzki. W dolnej części estakady po zlikwidowanym nasypie, pomiędzy filarami, powstanie nowa przestrzeń, której wielkości to prawie trzech boisk piłkarskich. Z terenu będą korzystać krakowianie, jak też turyści.
Kolejowe inwestycje w Krakowie oraz Małopolsce nie tylko skracają czas przejazdów kolejowych, zwiększają komfort podróży i likwidują wykluczenie komunikacyjne, ale również korzystnie zmieniają warunki życia w Krakowie i regionie. Dzięki inwestycjom rządowym mieszkańcy zyskają atrakcyjne miejsca do spędzania wolnego czasu
Przedsięwzięcie zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń… .
Pragnę przypomnieć fakty historyczne, wiadukt kolejowy obecnie modernizowany nad ul. Dietla, Grzegórzecką, był wybudowany jako przeprawa kolejowa nad odnogą wówczas płynącą tamtędy rzeki Wisły, która początek miała koło Wawelu.
Dla przypomnienie dalej około 1000 m powstają nowe mosty kolejowe nad rzeką Wisłą oraz specjalna kładka pieszo - rowerowa przy nowo powstających inwestycjach nad Wisła. Dalej połączona zostanie z Przystankiem PKP Kraków – Zabłocie.
Uwaga ! Jest zgoda na publikowanie zdjęć pod warunkiem podpisania, kto jest autorem. Autorem Foto Henryk Czechowski BINFO Kraków
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz