Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 4 października 2011

Kraków już ma najnowocześniejsze autobusy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zwane potocznie MPK w poniedziałek 03 października, otrzymało pierwsze super nowoczesne autobusy niskopodłogowe typu Solaris, pojazdy są polskiej produkcji z pod poznańskiego Owińska.

Kilka miesięcy wcześniej, Urząd miasta Krakowa i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie ogłosili przetarg na zakup 100 nowoczesnych, niskopodłogowych, przegubowych autobusów o długości 18 i 12 metrów. Cena jednego pojazdu z oporządzeniem wynosi tylko 1.126 000,00 zł netto.

Niestety przetarg narzucał wiele rygorystycznych, współczesnych parametrów technicznych, jak też przyszła eksploatacja musiała być zgodna z wymogami Unii Europejskiej oraz ochrony środowiska.

Dodatkowym wymogiem był bezkolizyjny dostęp dostania się do wewnątrz, pasażerów na wózkach inwalidzkich i rodziców z małymi dziećmi na wózkach , a także pasażerów z dysfunkcją narządów ruchu. Przetarg wygrał poznański Solaris.

W poniedziałek 03 października w zajezdni autobusowej MPK S.A. Prezydent Miasta Krakowa prof. Jacek Majchrowski przy udziale przedstawicielki Firmy Solaris, przekazał do eksploatacji 13 autobusów. Szczęśliwi kierowcy, którzy po eliminacjach wewnątrz zakładowych MPK S.A. otrzymali od Prezydenta klucze do tych pojazdów.

Pierwszy autobus z tej zajezdni wyjechał na linię 292 i będzie jeździł na trasie PKP

Parametry autobusu, to spełnienie  europejskich norm związanych ochroną środowiska. Silnik ma standardy emisji spalin EEV. W komorze silnika jest zamontowany system wykrywania i gaszenia ognia co spełnia parametry ochrony przeciw pożarowej.

Autobus jest skomputeryzowany z centralnym komputerem do obsługi urządzeń zewnętrznych i wewnętrznych. Nowoczesne urządzenia planszowe systemu informacji pasażerskiej. Pojazd posiada 6 kamer wewnętrznych jak też kamery zewnętrzne umożliwiające pracę kierowcy. Wszystkie dane z kamer są wyświetlane na monitorze znajdującym na stanowisku kierowcy.

Nowoczesny z najnowocześniejszą technologią automat do sprzedaży biletów. Pojazd posiada najnowszej generacji kasowniki biletów z wyświetlaczem. Posiadacze „Krakowskiej Karty Miejskiej” bez problemu będą mogli sprawdzić wszystkie parametry zapisane w swojej karcie.

Na 512 autobusów przegubowych i tzw. krótkich, krakowskie MPK posiada jeszcze tylko 21 pojazdów starszej generacji z tzw. wysoką podłogą. Do starszych pojazdów pasażer ma utrudniony dostęp wejścia do wewnątrz z uwagi na zazwyczaj kilka stopni i są nie przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

Krakowa czeka kolejna niespodzianka komunikacyjna. W szybkim tempie powstaje nowa nitka tramwajowa na osiedle Ruczaj. To będzie ważny węzeł komunikacyjny z pętlą koło nowego Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kilka tysiecy studentów  Kampusu oraz kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców osiedla będzie posiadało łatwy dojazd do centrum miasta.

Nitka tramwajowa połączy przez Łagiewniki z Borkiem Fałęckim, starym Podgórzem i osiedlami Bieżanów oraz Kurdwanowem. W odwrotnym kierunku przez ulicę Kapelanka, Rondo Grunwaldzkie oraz mostem Grunwaldzkim ze starym centrum Krakowa, Nową Hutą, Bronowicami.   
Dworzec Kraków Główny - Lotnisko Balice. Pozostałe będą kursować na wszystkich trasach obsługiwanych przez MPK S.A. na terenie Krakowa oraz ościennych miejscowościach w aglomeracji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz