Kilka miesięcy wcześniej, Urząd miasta Krakowa i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie ogłosili przetarg na zakup 100 nowoczesnych, niskopodłogowych, przegubowych autobusów o długości 18 i 12 metrów. Cena jednego pojazdu z oporządzeniem wynosi tylko 1.126 000,00 zł netto.
Niestety przetarg narzucał wiele rygorystycznych, współczesnych parametrów technicznych, jak też przyszła eksploatacja musiała być zgodna z wymogami Unii Europejskiej oraz ochrony środowiska.
Dodatkowym wymogiem był bezkolizyjny dostęp dostania się do wewnątrz, pasażerów na wózkach inwalidzkich i rodziców z małymi dziećmi na wózkach , a także pasażerów z dysfunkcją narządów ruchu. Przetarg wygrał poznański Solaris.
Pierwszy autobus z tej zajezdni wyjechał na linię 292 i będzie jeździł na trasie PKP
Parametry autobusu, to spełnienie europejskich norm związanych ochroną środowiska. Silnik ma standardy emisji spalin EEV. W komorze silnika jest zamontowany system wykrywania i gaszenia ognia co spełnia parametry ochrony przeciw pożarowej.
Autobus jest skomputeryzowany z centralnym komputerem do obsługi urządzeń zewnętrznych i wewnętrznych. Nowoczesne urządzenia planszowe systemu informacji pasażerskiej. Pojazd posiada 6 kamer wewnętrznych jak też kamery zewnętrzne umożliwiające pracę kierowcy. Wszystkie dane z kamer są wyświetlane na monitorze znajdującym na stanowisku kierowcy.
Nowoczesny z najnowocześniejszą technologią automat do sprzedaży biletów. Pojazd posiada najnowszej generacji kasowniki biletów z wyświetlaczem. Posiadacze „Krakowskiej Karty Miejskiej” bez problemu będą mogli sprawdzić wszystkie parametry zapisane w swojej karcie.
Na 512 autobusów przegubowych i tzw. krótkich, krakowskie MPK posiada jeszcze tylko 21 pojazdów starszej generacji z tzw. wysoką podłogą. Do starszych pojazdów pasażer ma utrudniony dostęp wejścia do wewnątrz z uwagi na zazwyczaj kilka stopni i są nie przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
Nitka tramwajowa połączy przez Łagiewniki z Borkiem Fałęckim, starym Podgórzem i osiedlami Bieżanów oraz Kurdwanowem. W odwrotnym kierunku przez ulicę Kapelanka, Rondo Grunwaldzkie oraz mostem Grunwaldzkim ze starym centrum Krakowa, Nową Hutą, Bronowicami.
Dworzec Kraków Główny - Lotnisko Balice. Pozostałe będą kursować na wszystkich trasach obsługiwanych przez MPK S.A. na terenie Krakowa oraz ościennych miejscowościach w aglomeracji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz