Łączna liczba wyświetleń

piątek, 2 grudnia 2011

Seminarium „Ochrona własności intelektualnej”


Pod koniec listopada, Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego w Krakowie zorganizowała kolejną konferencję z cyklu własności intelektualne. Ostatnia nosiła tytuł „Konkurencja nie śpi - chroń swoje pomysły”.

Wykłady prowadziła - znany krakowski naukowiec dr Justyna Ożegalska - Trybalska adiunkt w Instytucie Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków. MARR Kraków dzięki współpracy z UJ i innymi instytucjami naukowymi prowadzi liczne szkolenia i konferencje dla różnych grup oraz specjalności przemysłowych.

Listopadowe seminarium w krakowskim „Atrium” podzielone było na trzy pod tematy związane z „Internetem” tj. jego prawami jak też jakie uprawnienia, obowiązki i prawa mają użytkownicy tego nowoczesnego medium w XXI wieku.

Ochrona stron www przedsiębiorstwa - w świetle prawa strona www jest utworem
co określa Ustawa „Prawo autorskie i prawa pokrewne” z dnia 4 lutego 1994 roku. daje to, że strona www jest zbiorową bazą danych utworu audiowizualnego lub tworzy nową kategorię utworu. Osobnym tematem jest odrębny tryb ochrony poszczególnych elementów jak: grafika, oprogramowanie, baza danych, zdjęcia, logo.

Prawna problematyka domen internetowych – kolejnym temat to ochrona adresu internetowego czyli „Domeny”, która też w pewien sposób występuje. W przepisach brak wyłącznego prawa do domeny internetowej. Jako przykład: kiedy zarejestrowaną domenę straci się z różnych przyczyn to nie oznacza, że przy ponownym staraniu o jej zarejestrowanie mamy pierwszeństwo do jej otrzymania.

W wyniku rejestracji domeny jako jej abonament nie stajemy się równocześnie właścicielem, ale uprawnionym do jej korzystania tylko na czas podpisanej umowy. Temat jest bardzo złożony jak też wiele przepisów, wykładni prawnych, naukowych i sądowych.

Reklama on – line – kolejny bardzo trudny temat. Podzielić go można na: kupowanie słów kluczowych, wykorzystywanie cudzych oznaczeń odróżniających własne produkty od obcych, wysyłanie niechcianej reklamy czyli spamów. Celowe wprowadzanie do rozpowszechniania błędnych i dezinformujących reklam w internecie. Niestety akurat w tym temacie prawo jest systematycznie łamane przez wiele instytucji, stowarzyszeń, a szczególnie osoby fizyczne.

Co to jest SPAM – krótko mówiąc jest to notoryczne dostarczanie nie zamawianej lub niechcianej informacji za pośrednictwem internetu czy telefonu. Przepisy antyspamowe wchodzą w skład „Prawa telekomunikacyjnego” i już od wielu miesięcy są prawnym środkiem do ścigania spamowców. Poszkodowany może żądać nawet 100.000 złotych odszkodowania, ale jest to żmudna i ciężka praca do ukarania spamowca.

W tym roku jeszcze MARR Kraków organizuje kilka sesji tematycznych z zakresu prawa własności intelektualnej. Obecnie trwają prace przygotowawcze do specjalnej konferencji pt. „Prawo prasowe i pochodne” dla różnego rodzaju dziennikarzy, wydawców, rzeczników prasowych, moderatorów.

Seminaria są wspierane przez Fundusze Unii Europejskiej  - Innowacyjna Gospodarka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz