W poniedziałek 7 stycznia w
Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie odbyło się wspólne posiedzenie komisji ds. ds. rozwoju sejmików województw małopolskiego i
śląskiego. Odbyła się dyskusja jak zbudować silny i konkurencyjny
makroregion.
Na terenie Polski istnieją
takie układy makroregionalne jak: Polska Południowa -małopolskie i
śląskie. Polska Wschodnia - podkarpackie, świętokrzyskie, lubelskie,
podlaskie, warmińsko - mazurskie. Polska Zachodnia - opolskie,
wielkopolskie, dolnośląskie, lubuskie, zachodnio - pomorskie. Polska
Centralna - mazowieckie i łódzkie. Niestety brak takich porozumień pomiędzy
pomorskim i kujawsko - pomorskim.
Komu potrzebne jest aby dwa
województwa o różnych w wielu miejscach spraw gospodarczych i kulturowych naraz
chciało budować wspólną strategie rozwoju gospodarczego? Okazuje się, że to ma
sens nie tylko gospodarczy, ale też ekonomiczne.
POLSKA POŁUDNIOWA
NOWOCZESNYM i ATRAKCYJNYM REGIONEM w EUROPIE.
Na jakich kierunkach oba
województwa chcą współpracować: po przez integracje przestrzeni województw,
współpraca metropolitarna, podwyższenie konkurencyjności gospodarki,
podwyższenie kapitału ludzkiego, szeroka promocja Polski Południowej,
przyciąganie inwestorów zagranicznych po przez stwarzanie im odpowiednich
warunków inwestowania.
Okazuje się, że Potencjał
Polski Południowej to: 7,94 mln mieszkańców co stanowi 20,8 % ludności w
Polsce. W obu województwach jest dużo aglomeracji miejskich nie tylko o
znaczeniu krajowym ale też europejskim. Jako przykłady: Aglomeracja Górnośląska
i Krakowska.
Region śląską i małopolski
posiada duży udział w PKB Polski, który plasuje na drugim miejscu po regionie
centralnym i na podstawie statystyk z 2010 roku wynosi: 20,46% gdy centralny 27,98%.
Przez oba województwa
przebiega III i IV transportowy korytarz transeuropejski. Jest też wysoka
dostępność komunikacyjna tak drogowa jak też kolejowa.
Jakie są już obecnie
realizowane wspólne inwestycje obu województw: modernizacja lini kolejowej E30
na odcinku Zabrze – Katowice – Kraków. Modernizacja drogi Katowice - Olkusz -
Kraków. Przebudowa terminalu szerokotorowego w Sławkowie oraz szerokotorowej
lini kolejowej Sławków przez województwo małopolskie do stacji granicznej w
Medyce.
Wspólne zakupy nowoczesnego
transportu kolejowego. Śląsk już powołał własną kolej regionalną, a Małopolska
jest obecnie w przygotowywaniu nowej instytucji do obsługi pasażerskich
przewozów regionalnych.
Poniedziałkowa wspólna sesja
Sejmików obu województw z udziałem Marszałków spełniła swoje zadania oraz
przedstawiła jakie korzyści będą dla mieszkańców regionu śląskiego i
małopolskiego.
(zdjęcia i materiał jest
chroniony prawem autorskim)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz