Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 8 stycznia 2013

Strategia Rozwoju Polski Południowej 2020


W poniedziałek 7 stycznia w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie odbyło się wspólne posiedzenie komisji ds. ds. rozwoju sejmików województw małopolskiego i śląskiego. Odbyła się dyskusja jak zbudować silny i konkurencyjny makroregion.

Na terenie Polski istnieją takie układy makroregionalne jak: Polska Południowa -małopolskie i śląskie. Polska Wschodnia - podkarpackie, świętokrzyskie, lubelskie, podlaskie, warmińsko - mazurskie. Polska Zachodnia - opolskie, wielkopolskie, dolnośląskie, lubuskie, zachodnio - pomorskie. Polska Centralna - mazowieckie i łódzkie. Niestety brak takich porozumień pomiędzy pomorskim i kujawsko - pomorskim.

Komu potrzebne jest aby dwa województwa o różnych w wielu miejscach spraw gospodarczych i kulturowych naraz chciało budować wspólną strategie rozwoju gospodarczego? Okazuje się, że to ma sens nie tylko gospodarczy, ale też ekonomiczne.

Celem nadrzędnym „Strategii dla rozwoju Polski Południowej do 2020 roku” to:
POLSKA POŁUDNIOWA NOWOCZESNYM i ATRAKCYJNYM REGIONEM w EUROPIE.

Na jakich kierunkach oba województwa chcą współpracować: po przez integracje przestrzeni województw, współpraca metropolitarna, podwyższenie konkurencyjności gospodarki, podwyższenie kapitału ludzkiego, szeroka promocja Polski Południowej, przyciąganie inwestorów zagranicznych po przez stwarzanie im odpowiednich warunków inwestowania.

Okazuje się, że Potencjał Polski Południowej to: 7,94 mln mieszkańców co stanowi 20,8 % ludności w Polsce. W obu województwach jest dużo aglomeracji miejskich nie tylko o znaczeniu krajowym ale też europejskim. Jako przykłady: Aglomeracja Górnośląska i Krakowska.

Region śląską i małopolski posiada duży udział w PKB Polski, który plasuje na drugim miejscu po regionie centralnym i na podstawie statystyk z 2010 roku wynosi: 20,46% gdy centralny 27,98%.

Przez oba województwa przebiega III i IV transportowy korytarz transeuropejski. Jest też wysoka dostępność komunikacyjna tak drogowa jak też kolejowa.

Jakie są już obecnie realizowane wspólne inwestycje obu województw: modernizacja lini kolejowej E30 na odcinku Zabrze – Katowice – Kraków. Modernizacja drogi Katowice - Olkusz - Kraków. Przebudowa terminalu szerokotorowego w Sławkowie oraz szerokotorowej lini kolejowej Sławków przez województwo małopolskie do stacji granicznej w Medyce.

Wspólne zakupy nowoczesnego transportu kolejowego. Śląsk już powołał własną kolej regionalną, a Małopolska jest obecnie w przygotowywaniu nowej instytucji do obsługi pasażerskich przewozów regionalnych.
Poniedziałkowa wspólna sesja Sejmików obu województw z udziałem Marszałków spełniła swoje zadania oraz przedstawiła jakie korzyści będą dla mieszkańców regionu śląskiego i małopolskiego.
(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz