Powinno się zastanowić co to
jest KDO ? Czyli nowe ciało społeczne o nazwie Komisja Dialogu Obywatelskiego.
Konferencja w dniu 25 kwietnia która nosiła nazwę
Iluzja partycypacji, czy realna współpraca obnażyła faktycznie prawdę o KDO w Krakowie.
Organizatorami byli: Fundacja
Biuro Inicjatyw Społecznych oraz Wydział Spraw Społecznych Urzędu
Miasta Krakowa w imieniu tej ostatnie działał Miejski Ośrodek Wspierania
Inicjatyw Społecznych czyli popularnie nazywany MOWIS. Konferencja odbyła się w
ramach projektu Kraków Rozwija Konsultacje Społeczne.
Tradycyjnie było to jedno z wielu dennych pod publiczkę
spotkań i kolejne zmarnowane środki finansowe. Gdyby nie catering Fundacji U Pana Cogito, który tradycyjnie ma swoja wysoka klasę było by smętnie. W Krakowie
jest zarejestrowanych ok. 4 tysięcy organizacji pozarządowych wg. rejestru
sadowego. W rejestrze MOWIS jest tylko 400 organizacji. Natomiast po ilości uczestników na sali konferencyjnej widniało ok. 50 -
55 osób, które reprezentowały te organizacje. Program przedstawiał się następująco:
- Uczestników w imieniu Prezydenta Miasta Krakowa powitała i słowo
wstępne wygłosiła Pani Anna Okońska - Walkowicz Pełnomocnik Prezydenta Miasta
Krakowa ds. Polityki Społecznej, która po paru minutach wyszła bo jej spieszyło
gdzie indziej.
- Kolejnymi lektorami byli panowie Rafał Garpiel z
Codework i Tomasz Otko z BIS, którzy wygłosili przemówienie na temat „Dlaczego
tu jesteśmy?” - Wprowadzenie do projektu Kraków rozwija konsultacje
społeczne.
- Następnym punktem programu było podsumowanie ewaluacji Wieloletniego
Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków z organizacjami pozarządowymi na
lata 2012 - 2014 Jak było do tej pory? podsumowanie funkcjonowania
mechanizmu KDO w okresie obowiązywania Programu. To co przedstawił dosłownie w
kilku słowach przedstawiciel Ośrodka Badań Społecznych SONDA to chyba kiepskie
żarty.
- O realizacji „Wieloletniego Programu Współpracy z
organizacjami pozarządowymi – jak konsultowaliśmy, jak realizowaliśmy? -
Podsumowanie ostatnich dwóch lat dokonał przedstawiciel pan Mateusz Płaskonka z
MOWIS.
- Pani Martyna Niedośpiał z Fundacja BIS przedstawiła Nie tylko
Komisje Dialogu Obywatelskiego - Zaproszenie do konsultacji nowego
Wieloletniego Programu Współpracy.
- Natomiast jedynym ciekawym wystąpieniem było przedstawienie
przez pana Michała Zabłockiego z Fundacja Poemat, KDO ds. kultury pt. Jak? Z
kim? Po co? - ABC Komisji Dialogu Obywatelskiego.
- W spotkaniu panelowym pt. KDO - iluzja partycypacji czy
realna współpraca? udział wzięli Michała Zabłockiego (KDO ds. Kultury),
Łukasza Prykowskiego - Pełnomocnik Prezydenta Miasta Łodzi ds. Współpracy z
Organizacjami Pozarządowymi, Agata Teutsch z Fundacji Autonomia, formujące
się KDO ds. Praw Człowieka, Przeciwdziałania Dyskryminacji i Przemocy,
Przedstawiciel Wydziału Spraw Społecznych UMK – moderacje prowadził Rafał
Garpiel z Codework.
Kolejnym programem spotkania było działanie w grupach nt. Co
dalej z Komisjami? :
- Grupa rekomendująca - dla tych, którzy chcieliby ulepszyć
krakowski mechanizm KDO.
- Grupa
sieciująca - dla tych, którzy mają pomysł na nowe KDO.
- Grupa alternatywna - dla tych, którzy poszukują innych form
współpracy.
Podstawa prawną powoływania Komisji Dialogu Obywatelskiego w
Krakowie jest art. 5, ust. 2 , Ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie. Na jej podstawie prof. Jacek Majchrowski Prezydent Miasta
Krakowa 28 kwietnia 2011 wydał Zarządzenie określające powoływania i zasad
funkcjonowania Komisji Dialogu Obywatelskiego w skrócie KDO.
Ja uczestniczyłem w grupie pierwszej czyli konsultacjach na temat
„Ulepszenia krakowskiego mechanizmu KDO. Spowodowane to było próbami powołania
Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. Praw Człowieka - Przeciwdziałanie
dyskryminacji i przemocy.
Niestety w Papieskim i Królewskim mieście Krakowie po 1989 r do
normalności jest łamanie między innymi:
- art. 6 Europejskiej Konwencji Praw człowieka i obywatela.
Łamie się Konstytucje RP szczególnie:
- art. 32.1. cyt. Wszyscy
są wobec Prawa równi...., łamanie między innymi przez Ośrodek Interwencji
Kryzysowej, Ośrodek Pomocy Społeczne, prokuraturę, sądy w Krakowie, niektórzy
prawnicy przydzieleni stronie z urzędu.
- art. 33.1. cyt. Kobieta i
mężczyzna w Rzeczpospolitej Polskiej mają równe prawa.... jest nagminnie łamane na korzyść kobiet.
Niestety w sprawach nie tylko sądowych mężczyzna jest zawsze stroną przegraną,
- art. 40 cyt. Nikt nie może
być poddany torturom ani okrutnemu nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu i
karaniu - między innymi właśnie w krakowskich sądach to normalność jak też w
instytucjach samorządowych i OPS.
- art. 45.1 cyt. Każdy ma
prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej
zwłoki.... - niestety jest to łamane systematyczne przez OPS dow. fałszerstwa z
Niebieskimi kartami, nie przekazywanie kopii pism, protokołów z wizyt i innych
dokumentów drugiej stronie, fałszowanie wpisów w dokumentach przez pracowników
socjalnych sprawa Filii nr 8 i ds. Bezdomnych OPS, utrudnianie ścigania za
dokonane przestępstwa przez pracowników socjalnych, preparowanie dokumentów i
ich fałszerstwa w prokuraturze, sądach.
- art. 67.1. cyt. Obywatel
ma prawo do zabezpieczenia społecznego... niestety w Krakowie jak nie masz
układów czy kuzynki w pomocy społecznej to niedostaniesz wsparcia.
Jedna z referentek podczas
dyskusji panelowe żaliła się, że po raz trzeci jest odmowa zatwierdzenia Komisji
Dialogu Obywatelskiego ds. Praw Człowieka, dyskryminacji i przemocy.
Po otrzymaniu materiałów na
w/w konferencji stwierdzić powinno, że niestety Dyrektor Wydziału Spraw
Społecznych UM Krakowa miał racje i w dniu 15 kwietnia 2014 kolejny raz wydał
jedyną słuszną decyzje tj. odmowną.
W poprzednich jak też
ostatnim zgłoszeniu powołania tak ważnej komisji brak było organizacji pozarządowych wspierających
ofiary łamania Praw człowieka i obywatela oraz pomagających tym ofiarą,
jak też przedstawicieli ofiar przemocy społecznej, domowej, urzędniczej,
bezdomnych. Natomiast było osiem zgłoszonych organizacji do tego zespołu, które reprezentują tylko
sprawy kobiet, mimo, z Konstytucja zapewnia równe praw mężczyzn i kobiet.
Zabrakło organizacji Obrony
Praw Ojca, brak było stowarzyszenia obrony przemocy wobec mężczyzn wobec,
których stosowana jest przemoc przez kobiety i dzieci.
Natomiast jest kompromitacją
wpisania np. Towarzystwa Interwencji Kryzysowe, którą reprezentowała kobiet o
inicjałach D - L , a znana jest z psychopatycznej nienawiści do mężczyzn oraz
znana z niszczenia więzi niektórych rodzin jak też robienia plotek. Ponad
dwanaście lat temu właśnie przy Ośrodku Interwencji Kryzysowe było utworzenie
Stowarzyszenie Praw Ojca gdzie po manipulacjach organizacyjnych i zmianach na
życzenie między innymi sądu obecnie o niej jest cisza - czy dalej istnieje ?
Niestety do tej pory brak
obywatelskiej komisji KDO ds. pomocy i wspierania osób represjonowanych po
1989, eksmitowanych z mieszkań na podstawie
np. spreparowanych tzw. Niebieskich Kart, poniżanie przy przydziale mieszkań z puli miasta osób niepełnosprawnych, emerytów, bezdomnych.
np. spreparowanych tzw. Niebieskich Kart, poniżanie przy przydziale mieszkań z puli miasta osób niepełnosprawnych, emerytów, bezdomnych.
W okresie PRL i początkach
przemian po 1989 roku zwalniane przez lokatorów mieszkania były przez PGM
doprowadzone do użytku, czyli przeprowadzano remont i wyposażano w podstawowe
urządzenia do użytku codziennego tak aby osoba niepełnosprawna, emeryt,
rencista mógł się tam przeprowadzić.
Niestety głupota niektórych
radnych doprowadziła, że emeryt, inwalida, bezdomny otrzymuje zrujnowane
mieszkanie, które ma obowiązek wyremontować , a koszt takiego działania czyli
remontu to od 15 – 50 tysięcy złotych. Niestety nikogo nie interesują skąd na
ten cel ma taka osoba brać pieniądze.
Aby było ciekawie Rada
Miasta uchwaliła mądrze, że takie mieszkanie strony otrzymuje na jeden rok. Co nie
oznacza, że potem co trzy lata będzie ewentualnie umowa przedłużana. A więc emeryt
- inwalida 67 letni będzie miał szanse przed śmiercią przez rok zasmakować co
to jest łaskawie otrzymać zrujnowane mieszkanie.
Najsmutniejszy jest fakt, że
są pieniądze z tzw. pomoc finansowa na wyjście z bezdomności i nie tylko np. UE
i innych funduszy strukturalnych. Niestety krakowska pomoc społeczna przydziela
pomoc tylko dla osób z układów.
W Krakowie czeka się na tzw.
mieszkanie komunalne nawet 13 lat aby dostać się na listę, upoważniającą do
starań się na przydział. Niestety to, że ktoś jest na liście to otrzyma
potrzebne mieszkanie. W tym też przypadku czeka się kilka lat. Według
szacunkowych informacji w Krakowie jest około 3.000 pustostanów, nadających się
do natychmiastowego zamieszkania około 100 - 150.
Wiele pustostanów niszczeje
właśnie z winy zarządców działających w imieniu Miasta Krakowa. Na terenie
miasta działa dwie instancje zajmujące się zasobami mieszkaniowymi tj. ZBK
Zarząd Budynków Komunalnych, który nie zawsze wie co posiada.
Natomiast najtrudniejsze
zadanie ma Wydział Mieszkalnictwa Urzędu Miasta Krakowa. To właśnie ten Wydział
otrzymaju od ZBK lokale do zasiedlenia. Niestety z powodu podawanych dość
często mało prawdziwych informacji od obsługi technicznej, która wskazuje, że
przekazywane są mieszkania z niewielkimi usterkami, a faktycznie tam musi być
przeprowadzony generalny remont, wymiana drzwi, nie drożność wod - kan,
niesprawne urządzenia i oporządzenie gazowe oraz elektryczne.
... Bez serc bez ducha to
szkielety ludu i niektórych nawiedzonych działaczy krakowskich...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz