25 stycznia 2018 podpisano Umowę i ruszają prace nad nowym zarządzaniem
ruchem kolejowym ERTMS. Małe żółte urządzenia na torach szlaków kolejowych spowodują,
że będzie sprawniej i bezpieczniej na linii kolejowej E30 Kraków – Rzeszów.
Uroczystość dzisiejsza odbyła w siedzibie
Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie. Podczas spotkania dokonano podpisania
umów i konferencja prasowa stron tj. PKP Polskie Linie Kolejowe, Firmy ERTMS przy udziale Józefa Gawrona, Wicewojewody Małopolskiego.
W
czasie uroczystości omówiono:
-
Informacje o inwestycjach PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
-
Informacje o modernizacji linii Kraków – Rzeszów
-
Informacje o projekcie
… Na trasie z Krakowa do
Rzeszowa sprawniejsze podróże koleją i większy poziom bezpieczeństwa zapewni ERTMS – europejski system zarządzania ruchem
kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na projekt wart
ponad 89 mln zł, współfinansowany ze środków UE.
PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. podpisały dziś (25 stycznia 2018 r.) umowy na „Zabudowę systemu
ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 Podłęże – Rzeszów oraz nadzór inżynierski”. Efektem wdrożenia nowoczesnego
systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System) będzie podniesienie
poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami i przewozu towarów. Sprawniejsze
zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów.
Wprowadzenie systemu umożliwi także swobodne przekraczanie granic na europejskich
liniach kolejowych bez konieczności wymiany lokomotyw.
– Podpisana umowa to kolejne działanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
zwiększające bezpieczeństwo pasażerów i transportu kolejowego w Polsce. Zapewni
ono również sprawny przejazd pociągów na międzynarodowej trasie – mówi
Łukasz Smółka, dyrektor Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury.
ERTMS
poziomu 2 opiera się na dedykowanym kolei systemie łączności bezprzewodowej
GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach IT. Składa się z dwóch elementów:
Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System,
ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways). Jego
działanie polega na wykorzystaniu urządzeń przytorowych systemu ETCS
(Europejski System Sterowania Pociągiem) i systemu Kolejowej Radiokomunikacji
Ruchomej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania wymagają także urządzenia
pokładowe w lokomotywach.
– Wprowadzenie
ERTMS na trasie E30 Podłęże –
Rzeszów zapewni bezpieczniejszy i sprawniejszy ruch kolejowy na ważnym
międzynarodowym korytarzu transportowym z zachodnich krajów UE przez Polskę na
Wschód. To kolejny krok PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. do zwiększenia
bezpieczeństwa na krajowej sieci kolejowej – mówi Tomasz Szydło, dyrektor
Południowego Regionu Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii
Kolejowych S.A.
Projekt przewiduje wyposażenie 135
km linii Podłęże – Rzeszów w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 16 stacji kolejowych, które będą
zarządzane z dwóch lokalnych centrów sterowania w Tarnowie i Rzeszowie. Dzięki
systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane
m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają
sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy.
Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i
położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty.
Dzięki temu kierujący
pociągami uzyskają wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego
prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących
danych. Analizuje on także decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania
ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.
– Małopolska zyskuje coraz lepsze połączenia
kolejowe. Dzięki modernizacji linii Kraków – Rzeszów mieszkańcy obu regionów
zyskali szybsze i wygodniejsze podróże na tej trasie. Cieszę się, że nowoczesne
systemy wpłyną na jeszcze większe bezpieczeństwo pasażerów podróżujących na
Podkarpacie – mówi Józef Gawron, wicewojewoda małopolski.
Uzupełnieniem
sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R. Zapewnia on wymianę
informacji pomiędzy urządzeniami pokładowymi a centrum sterowania radiowego
(RBC). Umożliwia także łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie
komunikatów między osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami,
maszynistami i obsługą techniczną.
Wykonawca
zabudowy ERTMS, firma Thales, wykona pełną dokumentację robót budowlanych oraz
uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Na prace przewidziano
39 miesięcy. Wartość umowy 82 mln zł netto. Umowa na nadzór oraz
pełnienie funkcji inżyniera projektu to ponad 7 mln zł. Razem blisko 90 mln zł.
Projekt pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom
2 na linii E30 Podłęże – Rzeszów w 85% jest współfinansowany przez Unię
Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility- CEF) i
jest realizowany w ramach zadania „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej
TEN-T”… .
Życie nam
pokaże, czy to udane zadanie, czy tylko marzenia. A jest to ważne, bo aby zwiększyć
prędkości i przepustowość na szlaku konieczne jest doskonałe zabezpieczenie.
(zdjęcia
chroni prawo autorskie)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz