Łączna liczba wyświetleń

sobota, 29 września 2018

Krakowskie nowe tramwaje


Piątek, 28 września był ważnym momentem dla komunikacji tramwajowej w Krakowie. Na terenie Stacji Obsługi i Remontów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA, obecności Prezydenta Miasta Krakowa prof. Jacka Majchrowskiego oraz przy świadkach i dziennikarzach, został podpisany ważny dokument.

Przedstawia założenia techniczne w sprawie zamówienia dodatkowe 60 niskopodłogowych przegubowych wagonów tramwajowych. Zakłada się, że koszt kontraktu to prawie 550 mln zł. Z początkiem 2018 roku podpisano ramową umowę na dostawę 50 sztuk nowych tramwajów przez konsorcjum firm Stadler Polska i Solaris Bus & Coach SA, a tym samym latach 2018-2025 do Krakowa powinno zostać dostarczonych 110 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Parametry techniczne nowego tramwaju:
Długość całkowita – 33,4 m
Szerokość pojazdu – 2,4 m
Liczba miejsc siedzących - 80
Całkowita pojemność pojazdu – 227 (5 osób/m²).

Nowe niskopodłogowe tramwaje będą posiadać od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą. Bardzo ważnym elementem jest system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Pojazdy będą posiadać minimum 6 drzwi, które umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% to  miejsca siedzące. Wagony będą przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej – przedstawił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Tramwaje kupowane przez Miasto Kraków i MPK są fabrycznie nowe, po dostarczeniu i wprowadzeniu do eksploatacji, stanowić będą 2/3 całego taboru – poinformował podczas konferencji prasowej prof. Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

Stadler poinformował, że większość komponentów pochodzi od polskich dostawców. Pudła wagonów powstają w Środzie Wielkopolskich, system napędów w firmie z Warszawy, oświetlenie z Bydgoszczy, a siedzenia z Poznania.

Plany zakupu 60 nowych tramwajów, zakładają uzyskanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Obecnie trwają uzgodnienia z Europejskim Banku Inwestycyjnym w zakresie uzyskania wkładu własnego na sfinansowanie tego zakupu. Ogłoszony 28 września dialog techniczny pozwoli na przygotowanie się do ogłoszenia przetargu w 2019 roku.

Nowoczesny tramwaje, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu został opracowany przez profesora Nilsa Krügera z Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju zostaną wykorzystano krakowskie barwy:


- białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów.
- Nowy design nawiązuje natomiast do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i
  wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich
  pojazdów w 2012 roku.
- Spójność wyglądu nowego tramwaju została podkreślona przez jednolity niebieski
  kolor z białym akcentem. Po dostawie nowych tramwajów karta z taką właśnie
  formą malowania zostanie dołączona do Księgi Wizualizacji Pojazdów.

Planowe wprowadzenia do eksploatacji na krakowskiej torowiska, nowe składy winny wejść dopiero w 2020 roku.

 (zdjęcia chroni prawo autorskie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz