Piątek, 28 września był ważnym momentem dla
komunikacji tramwajowej w Krakowie. Na terenie Stacji Obsługi i Remontów
Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA, obecności Prezydenta Miasta
Krakowa prof. Jacka Majchrowskiego oraz przy świadkach i dziennikarzach, został
podpisany ważny dokument.
Przedstawia założenia techniczne w sprawie zamówienia dodatkowe
60 niskopodłogowych przegubowych wagonów tramwajowych. Zakłada się, że koszt
kontraktu to prawie 550 mln zł. Z początkiem 2018 roku podpisano ramową umowę
na dostawę 50 sztuk nowych tramwajów przez konsorcjum firm Stadler Polska i
Solaris Bus & Coach SA, a tym samym latach 2018-2025 do Krakowa powinno
zostać dostarczonych 110 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.
Długość całkowita – 33,4 m
Szerokość pojazdu – 2,4 m
Liczba miejsc siedzących - 80
Całkowita pojemność pojazdu – 227 (5 osób/m²).
Nowe
niskopodłogowe tramwaje będą posiadać od 30 do 35 metrów długości. Zostaną
wyposażone w klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i
kartą. Bardzo ważnym elementem jest system informacji pasażerskiej, monitoring
i system liczenia pasażerów. Pojazdy będą posiadać minimum 6 drzwi, które
umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% to miejsca siedzące. Wagony będą przystosowane
do jazdy bez sieci trakcyjnej – przedstawił Rafał Świerczyński, prezes zarządu
MPK SA w Krakowie.
Tramwaje
kupowane przez Miasto Kraków i MPK są fabrycznie nowe, po dostarczeniu i wprowadzeniu
do eksploatacji, stanowić będą 2/3 całego taboru – poinformował podczas
konferencji prasowej prof. Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.
Stadler poinformował, że większość komponentów
pochodzi od polskich dostawców. Pudła wagonów powstają w Środzie
Wielkopolskich, system napędów w firmie z Warszawy, oświetlenie z Bydgoszczy, a
siedzenia z Poznania.
Plany
zakupu 60 nowych tramwajów, zakładają uzyskanie dofinansowania z funduszy Unii
Europejskiej. Obecnie trwają uzgodnienia z Europejskim Banku Inwestycyjnym w
zakresie uzyskania wkładu własnego na sfinansowanie tego zakupu. Ogłoszony 28
września dialog techniczny pozwoli na przygotowanie się do ogłoszenia przetargu
w 2019 roku.
Nowoczesny
tramwaje, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu został
opracowany przez profesora Nilsa Krügera z Akademii Sztuki Weissensee w
Berlinie. Do projektu malowania tramwaju zostaną wykorzystano krakowskie barwy:
-
białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów.
-
Nowy design nawiązuje natomiast do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i
wykorzystuje motyw lajkonika, który został
wprowadzony we wnętrzach krakowskich
pojazdów w 2012 roku.
-
Spójność wyglądu nowego tramwaju została podkreślona przez jednolity niebieski
kolor z białym akcentem. Po dostawie nowych
tramwajów karta z taką właśnie
formą
malowania zostanie dołączona do Księgi Wizualizacji Pojazdów.
Planowe
wprowadzenia do eksploatacji na krakowskiej torowiska, nowe składy winny wejść
dopiero w 2020 roku.
(zdjęcia chroni prawo autorskie)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz