Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 23 stycznia 2012

Małopolska nowa trasa PKP

W Małopolsce trwają prace nad skróceniem odległościowym jak też czasowym dojazdem liniami kolejowymi do Zakopanego, Nowego Sącza oraz Krynicy. To zrealizowane marzenie będzie wielkim wydarzeniem nie tylko w Polsce.

Jak informują „Polskie Linie Kolejowe” zarządca infrastruktury PKP są dwa projekty nowej inwestycji drogi kolejowej w Małopolsce. Mają łączyć atrakcyjne uzdrowiskowe miejscowości, jak też skrócić czas jazdy pociągów przez Muszynę na Słowację oraz do Zakopanego.

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele PKP i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej omawiali w Nowym Sączu kolejne szczegóły tego projektu. Zadaniem będzie nie tylko skrócić czas przejazdu pociągów osobowych i towarowych, ale też po zakończeniu inwestycji zaoszczędzić na drogim paliwie.

Szacuje się, że cała inwestycja będzie kosztować około 6 miliardów złotych. Część środków ma pochodzić z „Funduszy Unii Europejskiej”. Nowa trasa kolejowa będzie wynosiła 57 km . Planowana realizacja inwestycji jest na lata 2014 – 2020 oraz ma duże znaczenie strategiczne nie tylko dla Polski ale też dla Unii Europejskiej.

Proponowany główny projekt trasy będzie przebiegał z: Krakowa Głównego – przez węzłową stację kolejową w Podłężu, a następnie koło miejscowości Szczyrzyce do miejscowości Piekiełko koło Limanowej.

Następnie od stacji w Piekiełku nastąpi rozjazd przez Rabkę Zdrój, Mszanę Dolną do Chabówki i dalej do Zakopanego bez zbędnego dwukrotnego zmieniania kierunku jazdy pociągów tj. w Suchej Beskidzkiej i Chabówce.

Kolejny rozjazd ze stacji PKP Piekiełko pociągi przez Limanową pojadą do Muszyny i tam nastąpi rozjazd do Krynicy Zdroju oraz w kierunku granicy polskiej i dalej na Słowację, Węgry oraz do Austrii. Już 60 eurodeputowanych między innymi z Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii podpisało się pod wspólną deklaracją wspierającą tę inwestycję w Parlamencie Europejskim.

W projektowanej inwestycji jest też modernizacja już istniejącej ale zaniedbanej trasy kolejowej Chabówka – Mszana Dolna – Tymbark – Limanowa – Nowy Sącz. Na tej trasie do niedawna kursowały stale pociągi dowożące mieszkańców i turystów do tych atrakcyjnych regionów oraz do pracy i szkół.

Planowana inwestycja kolejowa da zatrudnienie ponad tysiącom osób o różnych specjalnościach przy budowie, a potem przy eksploatacji. Najważniejsze, że zaktywizuje gospodarczo miejscowości leżące na tej nowej trasie kolejowej.

Jest też drugi mniej realny projekt, aby przebiegała ze stacji Wieliczka przez Myślenice i Mszanę Dolną do Chabówki. Ten projekt jest jednak mało realny do wykonania z uwagi na większe koszty i przeszkody inżynieryjne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz