Łączna liczba wyświetleń

sobota, 7 września 2013

Nowa linia tramwajowa w Krakowie


W piątek 6 września w gabinecie Prezydenta Miasta Krakowa została podpisana Umowa z firmą Mota - Engil Central Europe SA na budowę nowego odcinka szybkiego tramwaju od ul. Wielickiej - koło Firmy Kabel, do ul. Lipska - Nowy Płaszów.

Po zakończeniu inwestycji drogowo - tramwajowej Wielicka - Lipska stanie się faktyczną kolejną nitką szybkiego tramwaju Północ - Południe w Krakowie. Zadaniem jest szybkie połączenie trasy Kurdwanów/Bieżanów - Mały Płaszów - dawne Zabłocie - Rondo Grzegórzeckie - Rondo Mogilskie - mini metro pod krakowskim dworcem PKP do osiedla Krowodrza Górka.

Oczywiście jest to bardzo trudna inwestycja z uwagi, że przebiegać będzie na torami kolejowymi i stacją PKP Kraków - Płaszów osobowa. Ale da szczególnie część drogowa szybkie połączenie z bazami przemysłowymi w Płaszowie. Natomiast po zakończenie budowy torowiska tramwajowego tzw. Szybkiego tramwaju nie będzie fikcją ale realnym ułatwieniem komunikacji tramwajowej w tym rejonie i skróci czas dojazdu do stacji PKP Kraków - Główny i Centrum Krakowa.


Miasto szacowało, że na budowę połączenia torowiskiem ulic Lipska - Wielicka wyda 300 mln. zł. Okazuje, że po jego przeprojektowaniu koszty zmalały do 216 mln zł. Natomiast po zwrocie podatku VAT faktycznie wyniosą 160 mln zł. Miasto ma dostać ok. 120 mln z Unii Europejskiej dofinansowania.

Jak wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, to z budżetu miasto wyda na tą inwestycje ok. 40 - 50 mln zł. Aby inwestycja była dofinansowana Miasto Kraków powinno się jednak spieszyć z realizacją. Zbudowanie i rozliczenie musi nastąpić do końca 2015 roku.

I znowu w przetargu wygrała nie Krakowska, a zagraniczna firma z Portugalii o nazwie Mota - EngilCentral Europe SA, która co prawda ma pod bazę niedaleko Krakowa ale zyski i podatki znowu pójdą gdzie indziej.

W piątek 6 września podpisał Umowę ze strony tej firmy Pan Manuel Antonio Da Fonseca Vasconcelos Da Mota - Członek Zarządu Mota - Engil przy współudziale Prezydenta Miasta Krakowa i Pana Jerzego Marcinko dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Miasta Krakowa.

Za wykonanie tej inwestycji firma ta otrzyma z kasy miejskiej, za wykonane roboty budowlane około 56,00 mln zł. Natomiast biorąc środki finansowe z Unii zgodnie z podpisaną umową otrzymają łącznie zapłatę w wysokości 150 mln. zł.

Wygrali bo zaproponowali o 14 mln zł mniej niż wynikało z ofert przetargowych. Aby tylko przy końcowym efekcie nie okazało się, że są problemy z powodu trudności między innymi finansowych z powodu zaniżenia kosztów.

Stosownie do umowy czas realizacji zadania wynosi zaledwie 24 miesiące od momentu podpisania umowy, natomiast wykonawca obiecuje, że będzie się starał skrócić termin zakończenia mimo, że jest wiele trudnych zadań na tej budowie jak budowa nad czynnym torowiskiem kolejowym bez wstrzymywania ruchu osobowego i towarowego.

Jak zapewnił wykonawca to już w przyszłym tygodniu wchodzą na Plac budowy. Co prawda od co najmniej dwu tygodni jadąc tramwajem koło Fabryki Kabli już widać prace związane z burzeniem byłego dziesięcio piętrowego biurowca byłej Krakowskiej Fabryki maszyn Kablowych przy ul. Wielickiej.

Podstawowym elementem nowego połączenia tramwajowego, którego długości wyniesie 2,1 km to będzie estakada - tramwajowo - rowerowo - i dla pieszych oraz układem drogowym w Płaszowie, mająca ok. 600 m długości.

Podczas tej inwestycji powstanie podwójne torowisko tramwajowe o długości 2,1 km od skrzyżowania ul. Wielickiej, do połączenia z ul. Lipską i Saską. Nastąpi rozbudowana też ul. Saska, Gromadzka, Prokocimska, Żołnierska. Dodatkowo zbudowane będą drogi dojazdowe, oświetlenie uliczne i sygnalizacja świetlna jak też pozostała infrastruktura.

To jest bardzo ważna inwestycja nie tylko dla tego rejonu Miasta Krakowa, ale dla całej aglomeracji miejskiej.

(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz