W
piątek 6 września w gabinecie Prezydenta Miasta Krakowa została podpisana Umowa z firmą Mota - Engil
Central Europe SA na budowę nowego odcinka szybkiego tramwaju od ul. Wielickiej
- koło Firmy Kabel, do ul. Lipska - Nowy Płaszów.
Po zakończeniu inwestycji
drogowo - tramwajowej Wielicka - Lipska stanie się faktyczną kolejną nitką
szybkiego tramwaju Północ - Południe w Krakowie. Zadaniem jest szybkie
połączenie trasy Kurdwanów/Bieżanów - Mały Płaszów - dawne Zabłocie - Rondo
Grzegórzeckie - Rondo Mogilskie - mini metro pod krakowskim dworcem PKP do
osiedla Krowodrza Górka.
Oczywiście jest to bardzo
trudna inwestycja z uwagi, że przebiegać będzie na torami kolejowymi i stacją
PKP Kraków - Płaszów osobowa. Ale da szczególnie część drogowa szybkie
połączenie z bazami przemysłowymi w Płaszowie. Natomiast po zakończenie budowy
torowiska tramwajowego tzw. Szybkiego tramwaju nie będzie fikcją ale
realnym ułatwieniem komunikacji tramwajowej w tym rejonie i skróci czas dojazdu
do stacji PKP Kraków - Główny i Centrum Krakowa.
Miasto szacowało, że na budowę połączenia torowiskiem ulic Lipska - Wielicka wyda 300 mln. zł. Okazuje, że po jego przeprojektowaniu koszty zmalały do 216 mln zł. Natomiast po zwrocie podatku VAT faktycznie wyniosą 160 mln zł. Miasto ma dostać ok. 120 mln z Unii Europejskiej dofinansowania.
Jak wszystko pójdzie zgodnie
z założeniami, to z budżetu miasto wyda na tą inwestycje ok. 40 - 50 mln zł.
Aby inwestycja była dofinansowana Miasto Kraków powinno się jednak spieszyć
z realizacją. Zbudowanie i rozliczenie musi nastąpić do końca 2015 roku.
I znowu w przetargu wygrała
nie Krakowska, a zagraniczna firma z Portugalii o nazwie Mota - EngilCentral
Europe SA, która co prawda ma pod bazę niedaleko Krakowa ale zyski i podatki
znowu pójdą gdzie indziej.
W piątek 6 września podpisał
Umowę ze strony tej firmy Pan Manuel Antonio Da Fonseca Vasconcelos Da Mota -
Członek Zarządu Mota - Engil przy współudziale Prezydenta Miasta Krakowa i Pana
Jerzego Marcinko dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu
Miasta Krakowa.
Za wykonanie tej inwestycji
firma ta otrzyma z kasy miejskiej, za wykonane roboty budowlane około 56,00 mln
zł. Natomiast biorąc środki finansowe z Unii zgodnie z podpisaną umową
otrzymają łącznie zapłatę w wysokości 150 mln. zł.
Wygrali bo zaproponowali o
14 mln zł mniej niż wynikało z ofert przetargowych. Aby tylko przy końcowym
efekcie nie okazało się, że są problemy z powodu trudności między innymi
finansowych z powodu zaniżenia kosztów.
Stosownie do umowy czas
realizacji zadania wynosi zaledwie 24 miesiące od momentu podpisania umowy,
natomiast wykonawca obiecuje, że będzie się starał skrócić termin zakończenia
mimo, że jest wiele trudnych zadań na tej budowie jak budowa nad czynnym
torowiskiem kolejowym bez wstrzymywania ruchu osobowego i towarowego.
Jak zapewnił wykonawca to
już w przyszłym tygodniu wchodzą na Plac budowy. Co prawda od co najmniej dwu
tygodni jadąc tramwajem koło Fabryki Kabli już widać prace związane z burzeniem
byłego dziesięcio piętrowego biurowca byłej Krakowskiej Fabryki maszyn
Kablowych przy ul. Wielickiej.
Podstawowym elementem nowego
połączenia tramwajowego, którego długości wyniesie 2,1 km to będzie estakada -
tramwajowo - rowerowo - i dla pieszych oraz układem drogowym w Płaszowie,
mająca ok. 600 m długości.
Podczas tej inwestycji
powstanie podwójne torowisko tramwajowe o długości 2,1 km od skrzyżowania ul.
Wielickiej, do połączenia z ul. Lipską i Saską. Nastąpi rozbudowana też ul.
Saska, Gromadzka, Prokocimska, Żołnierska. Dodatkowo zbudowane będą drogi
dojazdowe, oświetlenie uliczne i sygnalizacja świetlna jak też pozostała
infrastruktura.
To jest bardzo ważna
inwestycja nie tylko dla tego rejonu Miasta Krakowa, ale dla całej aglomeracji
miejskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz