XXl
Międzynarodowe Targi Turystyczne TT Warsaw, które odbywały się 28 - 30
listopada przeszły już do historii. Co prawda hala Międzynarodowych Targów
Polskich już opustoszała, pozostały różne wspomnienia i refleksje.
Imprezie patronowali:
Cezary Grabarczyk
Wicemarszałek Sejmu RP, Janusz Piechociński Minister Gospodarki RP, Andrzej
Biernat Minister Sportu i Turystyki RP, Hanna Gronkiewicz - Waltz Prezydent M.
St. Warszawy.
Krajem partnerskim imprezy
została Tunezja. Region ten jest coraz bardziej przez Polaków w zainteresowaniu
wycieczki i poznawanie tamtejszych walorów i zabytków.
W pierwszym dniu imprezy
było pierwsze połknięcie. Na sale gdzie miało odbyć się uroczyste otwarcie XXl
Międzynarodowych Targów Turystycznych TT Warsaw wstęp mieli tylko VIP y i
Korpus dyplomatyczny.
Mimo, że byli odgrodzenia
jednak wielu dziennikarzy oraz gości krajowych weszło i dopiero na krytykę
podstawiono krzesła. Dziennikarze mogli zdali się przyglądać ceremonii.
Fotoreporterzy mogli, ale początkowo na silę wejść i wykonywać swoje czynności.
Pani Urszula Potęga Prezes
MT Targi Polska serdecznie przywitała kilkudziesięciu ambasadorów oraz innych
przedstawicieli Korpusu dyplomatycznego, których stoiska były na targach.
Z
Polskich przedstawicieli władzy na otwarciu jak wymieniła Pani Prezes byli:
Andrzej
Biernat nowy Minister Sportu i Turystyki, Adam Szejnfeld, Poseł na Sejm,
Katarzyna Sobierajska Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki,
Rafał Szmytke Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Andrzej Kraśnicki
Prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Grzegorz Chmielewski Wiceprezes
Polskiej Izby Turystyki, Jan Błoński Prezes Mazowieckiej Regionalnej
Organizacji Turystycznej, Małgorzata Chechlińska, Prezes Polskiego Związku
Prywatnych Pracodawców Turystyki „Lewiatan”, Anna Jędrocha Prezes
Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy Polsce, Krzysztof Piątek Prezes Polskiego
Związku Organizatorów Turystyki, Łukasz Jeziorski Zastępca Burmistrza Dzielnicy
Warszawa - Wawer, Mieczysław Golónka, Zastępca Burmistrza Dzielnicy Rembertów,
Andrzej Szymański Przewodniczący Warszawskiej Izby Turystyki, Monika Białkowska
Dyrektor Warszawskiej Organizacji Turystycznej, Artur Grocholski Prezes
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych, Andrzej Saja Wiceprezes
Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Jolanta Śledzińska sekretarz Generalny
PTTK, Maciej Grelowski Przewodniczący Rady Głównej BCC, Ireneusz Derek, Członek
Zarządu Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej, Krzysztof Przybył Prezes Zarządu Fundacji
Polskie Godło Promocyjne Teraz Polska, Franciszek Ciemny, Prezes Stowarzyszenia
Zarządców Obiektów Rekreacyjno-Turystycznych, Honorata Pierwola Prezes
Stowarzyszenia Polsko-Amerykańskich Biur Podróży.
Przykro
ale pominięto wiele nazwisk mimo, że były w pierwszym i drugim rzędzie VIP ów.
Niestety
szał targów turystycznych powoli mija. O czasach kiedy odbywały się w Pałacu
Kultury gdzie wystawiało się pełno krajowych oraz europejskich krajów
oferujących propozycje turystyczne powoli mija. Ostatnie targi pokazały, że
coraz częściej wystawiają się małe , mało znane obiekty turystyczne i niej jest
to w większości czas na zawieranie umów jak poprzednio, a raczej towarzyskie
spotkania.
A wszystkiemu głównie winien jest internet.
Ciekawe
stoiska polskie reprezentowały: POT, Mazowsze, Warszawa, Śląsk, Świętokrzyskie,
lubelskie, Wiadomości Turystyczne. Słabe były materiały promocyjne, faktycznie
brak było degustacji potraw regionalnych. Najlepiej jak zawsze reprezentował
się Śląsk szczególnie z występu Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk.
Natomiast
dużą role w promocji odegrał periodyk Wiadomości Turystyczne, które miał
materiały oraz wydawnictwa na bardzo wysokim poziomie merytorycznym i
wydawniczym.
Niestety
Małopolska i Kraków mimo bardzo fajnej i kulturalnej obsługi skompromitował się
nie pierwszy raz. Wystarczy w Krakowie zgłosić się do któregokolwiek punktu
Informacji Turystycznej Krakowskiego Biura Festiwalowego w Krakowie , a otrzyma
się kilkadziesiąt nowych wydawnictw promocyjnych. Miasto wydaje dwutygodnik
Kraków.pl , który mógł zastąpić braki. Natomiast Urząd Marszałkowski
Województwa Małopolskiego zapomniał co to są aktualne materiały na Targi
Turystyczne i pokazał kolejne dno promocyjne.
Najgorsze
było, że organizatorzy zrezygnowali z
wydania papierowego katalogu, a mapka to po prostu kompromitacja. Natomiast
korzystanie internetu było niemożliwe z
uwagi na wysokie koszty do jego dostępu. A tym samym katalog internetowy to
fikcja.
Niestety nie lepiej było na
stoiskach zagranicznych. Brak było w większości narodowych stoisk Państw Unii
np. Czech, Słowacji, Niemiec, Francji itp. Natomiast zazwyczaj hostessy na
stoiskach zagranicznych były małomówne i nie znały obcych języków lub odwrotnie
polskiego. Co prawda było lepiej ze stoiskami i oprawą artystyczną. Niestety
materiały promocyjne zagranicznych regionów były w większości nie po polsku.
Kolejno było wiele potknięć
i bezmyślności. Dość często wielu dziennikarzy pokonywało nawet kilkaset
kilometrów, aby na miejscu zebrać materiały do swoich dziennikarskich foto działań, a byli traktowani jak zło konieczne
i potem dziwota, że w regionach mało się pisze o takich imprezach. Jest dziwna
praktyka likwidacji biura prasowego i rzecznika prasowego targów. Niestety PR
reprezentował bardzo niski poziom fachowości.
Oczywiście na każdym kroku
widać, że Fundusze celowe na temat promocji i turystyki już się zakończyły. W
zależności jak w danym województwie czy mieście Rada czy kierownictwie
podchodzi, tak potem wygląda promocja ich na imprezach targowych.
Na zakończenie powinno się
zastanowić czy nie należy coś poprawić, czy nie należy wspierać dziennikarzy,
dziennikarz powinni posiadać prawo uczestniczyć we wszystkich imprezach
towarzyszących bez względu kto je organizuje i w ogóle media aby były
wspierane, a potem mogły inicjatywy Międzynarodowych Targów Polskich lepiej
promować.
Ale niestety są konieczne
zmiany na niższych stanowiskach w tej firmie czyli u organizatora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz