Środa 28
września dla budowy odcinka obwodnicy kolejowej Kraków – Krzemionki przeszedł
do historii jako ważne wydarzenie. Właśnie budowa przekroczyła półmetek
realizacji tej inwestycji. Odbył się specjalna konferencja inwestora i
wykonawców.
Każdy kto
przejeżdża autem, tramwajem w Krakowie skrzyżowanie ulic Limanowskiego,
Powstańców Wielkopolskich, Powstańców Śląskich, Wielicka ma możliwość
poznawania jaki szybki jest postęp prac budowlanych.
Tak niedawno
były wykopki pod budowę betonowych podpór, nakładanie jak klocki lego kilku
dziesięcio tonowe stalowe elementy konstrukcji, a już jest wiecha nad
konstrukcjami na tym skrzyżowaniu. Chociaż do końca prac jeszcze droga daleka.
podczas konferencji prasowej od Zespołu
rzecznika prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskich Linii Kolejowych
SA.
Cytuje…2 tys.
ton stali zbrojeniowej, ponad 5 tys. ton stali konstrukcyjnej i 18 tys.
metrów sześciennych betonu – inwestycja
PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przy budowie łącznicy osiągnęła półmetek. Po
jej zakończeniu o 15 minut skróci się czas dojazdu z Krakowa do Zakopanego,
będzie lepsza i sprawniejsza komunikacja
w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej… .
… Wykonywane są
prace w rejonie przystanku Kraków Krzemionki, które koncentrują się obecnie na
przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy
ruch pociągów. W następnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych,
funkcjonalnych i w pełni wyposażonych peronów na łącznicy. Przystanek będzie
dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pasażerowie zyskają dogodny
punkt przesiadkowy do komunikacji miejskiej…
… W sierpniu
rozpoczęto montaż dwóch najdłuższych przęseł estakady (78 i 81 m) nad skrzyżowaniem ul. Powstańców Śląskich, Wielickiej, Powstańców
Wielkopolskich i Limanowskiego. Aby zamontować i scalić przęsła, konieczne było zbudowanie 6 tymczasowych podpór, co zmienia i ogranicza przejazd przez skrzyżowanie.
Elementy przęseł były transportowane we fragmentach do 26 metrów długości.
Na budowie
wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, w tym 250 – tonowy dźwig, który
podnosi kolejne elementy przęseł i ustawia na podporach tymczasowych. Elementy
są następnie spawane i w ten sposób powstają dwa najdłuższe przęsła w
konstrukcji łącznicy… .
… Po zakończeniu montażu przęseł, tymczasowe podpory zostaną rozebrane. Ich funkcje przejmą dźwigary o charakterystycznym kształcie żagli. Dla inwestycji wykorzystanych będzie w sumie:
3,1 tys. ton stali zbrojeniowej,
6,7 tys. ton stali konstrukcyjnej,
25,5 tys. m3 betonu … .
… Projekt „Budowa łącznicy
kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki” współfinasowana przez Unię
Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko… .
Koszt
całkowity: 348 mln zł; Koszt kwalifikowany: 221 mln zł;
Dofinansowanie
z UE: 187 mln zł;
Wartość
robót: 257 978 744,89 zł (brutto).
Inwestycję
na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych SA wykonuje konsorcjum Budimex SA.
Jest
szansa, że już na początku października br. natapia częściowa poprawa
komunikacyjna na tym skrzyżowaniu i autobusy linii MPK 174, 178 do Nowej Huty i
Kurdwanowa wrócą z powrotem na to skrzyżowanie.
Warto
zaglądać na stronę budowy www.zablocie-krzemionki.pl i tam
śledzić na bieżąco jej postęp.
(zdjęcia chroni
prawo autorskie)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz