Od kilku dni
trwają intensywne prace przy budowie łącznicy kolejowej nad skrzyżowaniem ul.
Wielicka, ul. Limanowskiego, ul. Powstańców Śląskich u podnóża budowanej nowej
stacji PKP Kraków – Krzemionki.
Inwestorem
jest PKP
Polskie Linie Kolejowe SA i główny wykonawcą Firma budowlana Budimex SA,
MOSTOSTAL Kraków przy udziale Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie
po przeprowadzonej dokładnej analizy oraz konsultacji doprowadzili do
zmniejszenia ograniczeń zmiany w komunikacji samochodowej.
Komunikacja tramwajowa pozostaje bez zmian.
Z
postępujących od kilku dni prac na terenie budowy przy węźle komunikacyjnym
Wielicka – Limanowskiego Powstańców Śląski – Powstańców - Wielkopolskich widać,
że już cztery kawałki elementów przęseł są zamontowane na podporach betonowych
i tymczasowych – metalowych.
Z
uwagi, że to skrzyżowanie drogowo tramwajowe ma kilka elementów utrudniających
przyspieszenia prac. Elementy metalowe przęseł transportowane są na specjalnych
pojazdach kołowych we fragmentach przeciętnie ok. długości 26 metrów i wadze do
44 ton.
Aby
te elementy podnieść na wysokość kilka metrów i osadzić na podporach w dodatku
w towarzystwie elektrycznej trakcji tramwajowej. Aby taki ciężar podnieść potrzeba
specjalistycznych samobieżnych dźwigów kołowych.
Samo ułożenie elementów to nie koniec prac między innymi do pracy wkraczają spawacze i inni specjaliści zajmują się łączeniem elementów i montowaniem wewnętrznych poprzecznych elementów łączących i wzmacniających system.
Po drugiej
stronie ul. Wielickiej trwają wykopy i prace inżynieryjne pod budowę nowej
stacji PKP Kraków – Krzemionki, która będzie wbudowana w nowa łącznice kolbową.
Cytuje
fragmenty z historii stacji kolejowej Kraków – Podgórze zaczerpnięte ze strony
Podgorze.pl:
…Dworce
kolejowe w Podgórzu. Około 1859 roku oddano do użytku dworce kolejowe w
Bieżanowie i w Wieliczce. W latach sześćdziesiątych powstał budynek stacyjny w
Podgórzu i obok mała parowozownia, dziś nieistniejąca…
… W 1884
roku doprowadzono do Podgórza linię łączącą z Oświęcimiem, wybudowano również
oddzielną stację Podgórze Filia, połączoną ze stacją Podgórze łącznicą. Dla
potrzeb stacji Podgórze w 1898 roku wybudowano pierwszą w mieście Podgórze
niepubliczną elektrownię kolejową. W 1899 wzniesiono budynek dworcowy na
przystanku Podgórze – Miasto (obecnie Kraków – Krzemionki)…
… W
latach 1950 – 1960 przebudowano układ torowy w rejonie przystanku Kraków –
Krzemionki. Przebudowano łuki i dodano drugą parę torów łączących Kraków
Płaszów z Bonarką. W okolicy przystanku tory kolejowe przełożone zostały na
drugą północną stronę budynku. W związku z tym budynek stacyjny nie stoi teraz
równolegle do torów, co można uznać za ciekawostkę budowlaną.
Powstała,
a obecnie zmodernizowana, a faktycznie druga nowa części powstaje na zapleczu
historyczne stacji kolejowej o nazwie Kraków – Podgórze.
Historyczna
część powstała faktycznie w XIX wieku i przez wiele lat w tym też po drugiej wojnie
światowej była kolejowym miejscem przesiadkowym dla pasażerów z rejonu Stare
Podgórze, Płaszów i na kierunek Prokocim. Łączyła szlak kolejowy miedzy innymi
z Zakopanego, Oświęcimia do Stacji Kraków – Płaszów.
Mało kto
pamięta, ba a może nawet wie, że część starego filmu Awantura o Basie właśnie
był realizowany na tej stacji PKP. Obecnie w sąsiedztwie nowej inwestycji
pomiędzy ulicami Pod Kopcem i Robotniczej istnie cz. zniszczony zabytkowy
budynek starego dworca. Natomiast po torowisku nie pozostało nic, za wyjątkiem
tam powstałem alejki i zarośniętego krzewami i drzewami miejsca.
(zdjęcia i
materiał jest chroniony prawem autorskim)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz