Nowopowstająca
stacja osobowa PKP Kraków – Zabłocie to ważny element na prawostronnej części
Krakowa. Jest to pierwszy przystanek od stacji PKP Kraków Główny na trasie do
Krakowa – Płaszowa oraz w kierunku południa polski.
Trochę historii tej stacji kolejowej.
Stacja PKP
Kraków – Zabłocie znajduje się na szlaku kolejowym nr 91 Kraków – Główny,
Kraków – Płaszów – Medyka, granica z Ukrainą. W Krakowie Płaszowie znajduje się
odnoga tej linii pod nr 91a przez Bonarkę, Skawinę do Zakopanego i Oświęcimia.
Linia
kolejowa dzieli dane miasto Podgórze, a później wielka dzielnice Krakowa o tej
samej nazwie na dwie części tj. Stare Podgórze z rynkiem i kościołem
parafialnym pod wezwaniem św. Józefa. Obecnie jest to Krakowska Dzielnica XIII
Podgórze.
Po
drugiej stronie tej linii oraz stacji PKP Kraków Zabłocie znajduje się tzw.
Zabłocie zwane też Zabłociem przemysłowym i stary Płaszów. Oba te regiony miały
też inną nazwę pt. dzielnica cudów z uwagi na różne nieraz kryminalne cuda.
Do
niedawna ten z drugiej strony teren był licznie uprzemysłowiony. Znajdowały się
tam miedzy innymi takie firmy jak. Centrala Produktów Naftowych CPN, składy
wojskowe, garbarnia, huta szkła przemianowana na Instytut Szkła, Zakłady
elektronicznie, a w czasie II wojny słynna fabryka Schindlera, Fabryka
Kosmetyków Miraculum, młyn Ziarno, Motozbyt i inne.
Natomiast
od stacji PKP Kraków – Płaszów dołem przecinając ul. Dekerta szła kolejowa
odnoga do stacji PKP Kraków – Wisła Towarowa, która już od pewnego czasu
została zlikwidowana.
Niestety
szkoda, że podczas przebudowy stacji PKP Kraków Zabłocie budowlańcy nie
ujawnili i zniszczyli zabytkowy Fort – bunkier, który znajdował się w wale pod
torami nowej stacji kolejowej.
Idea
powołania nowego przystanku kolejowego nazwanego potem Kraków – Zabłocie była
nie tak dawno. Decyzją ówczesnych władz politycznych i samorządowych oraz na
wnioski tamtejszych mieszkańców wszczęto postępowanie administracyjne aby
ułatwić dojazd tak dla pracowników tamtejszych zakładów jak też ułatwienie dla
mieszkańców i powstał węzeł komunikacyjny.
W
1979 roku z udziałem władz uroczyście otwarto
nowy przystanek PKP Kraków – Zabłocie gdzie zatrzymywały się pociągi osobowe.
Natomiast pod torami dokonano przekop z wejściem na peron tego przystanku.
Dzięki temu powstał tunel, który ułatwia przejście z ul. Przemysłowej, Lipowej,
Romanowicza do ul. Traugutta, Dąbrówki oraz węzła komunikacji miejskie przy pl.
Bohaterów Getta ( dawnie placu Zgody).
Niestety jak
wykazują dokumenty kryminalne w grudniu 1995 dwaj młodzi ludzi zakatowali dwóch
robotników czekających na pociąg. Zabójcy wywodzili się z miejscowości z
pobliskich firm i dostali karę dożywotniego pozbawienia wolności.
Z
uwagi na rewitalizacji linii kolejowej i rozpoczęcie budowy nowej łącznicy
kolejowej mającej pominięcia stacji Kraków Płaszów jazdy pociągiem do
Zakopanego i Oświęcimia. Dnia 16 września 2015 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z konsorcjum
firm Budimex budowę łącznicy i
przebudowę stacji PKP Kraków – Zabłocie.
Z wizji
lokalnej jaka dokonałem w dniu 28 września stwierdzić należy fantastyczny
postęp prac budowlanych. Obecnie już jest ponownie otwarty tunel dla pieszych
od strony ul. Traugutta i ul. Przemysłowej co ułatwia tak turystom jak
mieszkańcom licznie odwiedzający Muzeum Schindlera jak też Ośrodek Kultury
MOCAK.
Płyta peronowa przy torze nr 2 od strony ul.
Przemysłowej jest już gotowa. Sam Peron przy torze nr 2 posiad zaawansowaną infrastrukturę
i ma już montowane podpory pod wiatę przystankową. Zrealizowane są w stanie
surowym szyby wind od strony bulwaru Wisły, którymi w przyszłości
pasażerowie będą się dostawać na peron. Obecnie też u podnóża od strony ul.
Przemysłowej są realizowane drogi dojazdowe i parkingi.
Natomiast pod torami kolejowymi czyli tzw.
Podziemiu stacji po woli coraz bardziej przypomina swój docelowy kształt. Całość
obiektu i torowisko w tym miejscu jest
osadzone na betonowych, okrągłych filarach. Na ich szczycie czyli górnej części
spoczywać będzie dach i zamontowana zostanie fasada ze szkła i stali
Do najważniejszych elementów stacji czyli fundamenty pod
halę, w której działać będą m.in. kasy i komfortowa poczekalnia dla
pasażerów widać już surowe konstrukcje. Trwają obecnie prace fundamentowe przy
schodach ruchomych i dalszych szybach windowych.
Bardzo zaawansowane są prace przy peronie toru nr 1 co
widać już od strony pl. Bohaterów Getta. Dzielnica XIII zyska jeden z najnowocześniejszych Stacji
Kolejowych w Polsce.
(zdjęcia i
materiał jest chroniony prawem autorskim)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz