Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 2 sierpnia 2012

Kolej Małopolska wyjedzie na tory

Obok powstałych Kolei Mazowieckich, Dolnośląskich ,a ostatnio Śląskich Kolei, powoli nabiera propozycja powołania Kolei Małopolskich. Aby to nastąpiło jak najszybciej dla dobra mieszkańców jak też turystów naszym regionie.

W wyniku przemian gospodarczych z PKP została wyodrębniona samodzielna spółka kolejowa o nazwie PRZEWOZY REGIONALNE. Niestety mentalność i inne czynniki panujące w poprzedniej PKP jednak wzięły w nowej firmie górę.

Przewozy w obecnej formie są nie reorganizacyjne i twardo głowie. Niesyty postawa ich powoduje mnożenie się zbędnych kosztów, przy faktycznej zerowej promocji swoich usług przewozowych.

Zła organizacja usług przewozowych oraz pojazdy zrzędy czyli typowy jeżdżący złom po torach kolejowych. Ponadto brud, smród i zła organizacja, jak tez rozkłady wzięte z księżyca.       

Jako typowy przykład to bilet regionalny ważny godzinę lub dwie, a nawet cztery. Mało kto wie, że są konkurencyjne nie tylko cenowo ale też jakościowo do usług w stosunku do tzw. niebezpiecznych przewozów busowych.

Powód praktycznie żadne biuro turystyczne na terenie małopolski na ten temat milczy i w większości wyjeżdżający turyści i mieszkańcy o takim bilecie nic nie wiedzą.

Kolejny temat to zniżki dla inwalidów, rencistów i emerytów. Na całej sieci PKP i innych wystarczy legitymacja ZUS lub zaświadczenie o inwalidztwie daje prawo do zniżki 50 %. Niestety Przewozy Regionalne wymyśliły, że seniorzy muszą wykupić tzw. Regi Kartę za 50 zł aby otrzymać zaledwie 33 % zniżki.

Kolejny mało poważne nie ekonomiczne podejście, to wysyłanie na trasy w okresie poza szczytem i o mniejszym ruchu pasażerski nawet spięte zestawy 3x3 człony zamiast jeden człon. Warto aby wzięto przykład z Czech lub Słowacji oraz innych państw Unii gdzie w miejsce dużych składów na podmiejskich trasach poza szczytem jeżdżą z powodzeniem co 10 - 15 minut tzw. szynobusy w postaci jednego wagonu o pojemności do 100 pasażerów.

Całkowity brak tzw. pociągów turystycznych. Czyli takich, które są wysyłane okolicznościowo na trasę z grupami wycieczkowymi itp. Po prostu brak współpracy z biurami turystycznymi i organizatorami wyjazdowych konferencji.

Na całym świecie Koleje regionalne maja za zadanie podstawowe świadczenia usług na terenie regionu oraz z końcowymi przystankami w innych regionach. Kolejowy transport ma za zadanie przewożenie pasażerów ale też świadczyć inne usługi przydatne do obsługi pasażerów, na których może zarabiać.

W pojazdach kolejowych powinno wstawić automaty do sprzedaży biletów, tak jak jest to w tramwajach. A to daje duże oszczędności finansowe. Kolejny temat ekonomiczny to synchronizacja działań usług z biurami turystycznymi i innymi instytucjami, które powinny nie tylko promować usługi kolejowe jako ekologicznej ale te usługi wspierać.

Inny temat to trasowanie i rozkłady jazdy pociągów. Jako przykład już w 2000 między innymi ja składałem propozycje WKW czyli uruchomienie dwu pociągów dalekobieżnych rano i popołudniu na trasie Wieliczka - Kraków - Warszawa -Wschodnia.

Kolejna z tamtego okresu propozycja LKW czyli Lotnisko Balice - Kraków - Główny - Wieliczka to obecnie temat wyszukiwania problemów, a wystarczy na tą trasę dać trzy motobusy do czasu elektryfikacji trasy Kraków - Mydlniki Balice.

Kolejny obecny niewypał to linia Wieliczka - Oświęcim, a powinna być zmieniona i odbywać się na trasie WKO  Wieliczka - Kraków - Płaszów - Skawina - Oświęcim. Odnogą tej trasy powinna być linia OKT Oświęcim - Kraków - Płaszów - Kraków Główny - Zabierzów - Krzeszowice - Trzebinia.

Inny pomysł to dojazd do Zakopanego, Kalwarii Zebrzydowskiej czy kierunek Tarnów i Krynica. Obecnie busy i autobusy zabierają , aż 85 % klientów mimo, że dają gorsze usługi i bez zniżek wykupu biletów okresowych.

Kolejny błąd kolei to zlikwidowanie usług pocztowych i zerwanie współpracy z PP Poczta Polska, co dawało dodatkowe dochody.

Ostatnie wystąpienie Pana Jacka Krupy Członka Zarządy Województwa Małopolskiego 01 sierpnia w TVP - Kronika Krakowska daje nadzieje, że województwo zamiast pompowanie kolejnych 90 milionów do spółki Przewozy Regionalne bez prawa głosu nareszcie spowoduje powstanie Małopolskiej Kolei.

Jest nadzieja, że w 2013 roku na szyny wyjadą nareszcie pociągi ze znaczkiem Województwa Małopolskiego.

(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim) i ( CC )

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz