Piątek 24 maja był drugim
dniem Jubileuszowego X Konferencji Naukowo - Praktycznej w Zabrzu. W salach
konferencyjnych nowego zabrzańskiego Hotelu Diament odbywał się II Panel.
Drugi panel nosił tytuł: Transport
drogowy i transport wodny
Pierwszy wykład wygłosił Pan prof. nadzw. dr hab. inż. Andrzej
Grządziela z Akademii Marynarki Wojennej. Co prawda o transporcie morskim i
wodnym śród lądowym już wiele napisano. Ale mało kto wie w jaki sposób ludzkość
przeszła z napędu żaglowego i siłą mięsni ludzkich do współczesności.
Jako marynarz profesor
skupił swój referat na temat roli transportu morskiego. Polska mimi zaledwie
kilkuset metrów wybrzeża morskiego Bałtyku ma duże znaczenie tak strategiczne,
gospodarcze jak obecnie turystyczne.
Jest wiele różnych muzeów
np. morskiego sprzętu pływającego, ale największe znajduje się w Gdyni.
Oczywiście do celów cywilnych i turystycznych obecnie jest kilkanaście portów, przystań czy Marin.
Takimi morskimi przystaniami
i portami nad Polską częścią morza Bałtyckiego w rejonie województwa
pomorskiego są między innymi: Marina Gdańsk, Jacht Club Gdańsk, Przystań Małe
Morze Władysławowo, Przystań Jachtowa Dźwirzyno, Przystań w Rewie, Pot
Kołobrzeg, Port w Jastarni, Port w Darłowie, Przystań w Pucku, Port w Mielnie,
Port w słynnej miejscowości Chałupy, Port w Ustce, Port Frombork, Port Hel,
Port Sopot i inne.
Drugi wykład poprowadził Pan dr inż. Jan Filipczyk z Wydziału
Transportu Politechniki Śląskiej, który przedstawił rolę środków transportu w
codziennym życiu człowieka.
Trzecim wykładowcą był z Republiki Czeskiej ing. Lumir Kavalek Dyrektor
Muzeum Techniki „Tatra”. Najbardziej znanym czeskimi pojazdami w Polsce są
popularne samochody osobowe Śkoda. Przez pewien czas na polskich drogach
kursowały też autobusy czeskiej firmy. Zaraz po wojnie i przez pewien okres w
tamtych czas znane były wywrotki oraz specjalistyczne samochody ciężarowe firmy
Tatra.
Natomiast mało znane są
samochody osobowe wymienionej firmy tak te standardowe jak też odmiana
luksusowa. W Muzeum Techniki Tatra w Czeskich Koprivnicach można
zapoznać się jakie odmiany samochodów produkował ta firma jak też poznać
historię firmy. Strona internetowa www.tatramuseum.cz
.
Czwarty wykładowca Pan ing. Richard Żabka z Czeskiej Ostrawy bardzo skrótowo przedstawił Szlak Techniczny - Techno
Trasa a Fajne Leto strona internetowa www.technotrasa.cz i www.arr.cz
. Na trasie tego szlaku znajduje się 12 obiektów między innymi: Muzeum
Wagonów w Studence, Młyn Wodny w Wesselsky, Fortyfikacja w Bohuminie, Landek
Park – kopalnia Anselm, Kopalnia Michał, Muzeum przeciwpożarowe w Ostrawie,
Muzeum Techniki TATRA w Koprivnicach i inne.
Piątym wykładowcą był Pan Henryk Kropidłowski, który przedstawił
wykład pt. Statkiem po wodzie i ladzie o od transportu przemysłowego do
turystyki. Wykład przedstawił idee budowy Kanału Oberlandzkiego
Ostróda - Elbląg.
Jako ostatni przemawiał Pan Henryk Handszuh Przewodniczący
Rady Naukowej Międzynarodowego Centrum Dokumentacji i Badań nad Dziedzictwem
Przemysłowym dla Turystyki, który przedstawił Rezolucję Zabrzańska 2013.
Uroczysty wykład na
zakończenie konferencji wygłosił Pan Krzysztof Lewandowski Zastępca Prezydenta Miasta Zabrza. W ostatnim słowie przedstawił jakie ważne
znaczenie dla kultury i historii Miasta Zabrza mają Konferencje Naukowo -
Praktyczne, które od dziesięciu lat odbywają się w Zabrzu. Podziękował udziału
wszystkim, którzy uczestniczyli i prowadzili wykłady.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz