Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 26 maja 2013

X Zabrzańska Konferencja - dzień drugi


Piątek 24 maja był drugim dniem Jubileuszowego X Konferencji Naukowo - Praktycznej w Zabrzu. W salach konferencyjnych nowego zabrzańskiego Hotelu Diament odbywał się II Panel.

Drugi panel nosił tytuł: Transport drogowy i transport wodny

Pierwszy wykład wygłosił Pan prof. nadzw. dr hab. inż. Andrzej Grządziela z Akademii Marynarki Wojennej. Co prawda o transporcie morskim i wodnym śród lądowym już wiele napisano. Ale mało kto wie w jaki sposób ludzkość przeszła z napędu żaglowego i siłą mięsni ludzkich do współczesności.

Jako marynarz profesor skupił swój referat na temat roli transportu morskiego. Polska mimi zaledwie kilkuset metrów wybrzeża morskiego Bałtyku ma duże znaczenie tak strategiczne, gospodarcze jak obecnie turystyczne.

Jest wiele różnych muzeów np. morskiego sprzętu pływającego, ale największe znajduje się w Gdyni. Oczywiście do celów cywilnych i turystycznych obecnie jest  kilkanaście portów, przystań czy Marin.

Takimi morskimi przystaniami i portami nad Polską częścią morza Bałtyckiego w rejonie województwa pomorskiego są między innymi: Marina Gdańsk, Jacht Club Gdańsk, Przystań Małe Morze Władysławowo, Przystań Jachtowa Dźwirzyno, Przystań w Rewie, Pot Kołobrzeg, Port w Jastarni, Port w Darłowie, Przystań w Pucku, Port w Mielnie, Port w słynnej miejscowości Chałupy, Port w Ustce, Port Frombork, Port Hel, Port Sopot i inne.

Drugi wykład poprowadził Pan dr inż. Jan Filipczyk z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej, który przedstawił rolę środków transportu w codziennym życiu człowieka.
 
Trzecim wykładowcą był z Republiki Czeskiej ing. Lumir Kavalek Dyrektor Muzeum Techniki „Tatra”. Najbardziej znanym czeskimi pojazdami w Polsce są popularne samochody osobowe Śkoda. Przez pewien czas na polskich drogach kursowały też autobusy czeskiej firmy. Zaraz po wojnie i przez pewien okres w tamtych czas znane były wywrotki oraz specjalistyczne samochody ciężarowe firmy Tatra.

Natomiast mało znane są samochody osobowe wymienionej firmy tak te standardowe jak też odmiana luksusowa. W Muzeum Techniki Tatra w Czeskich Koprivnicach można zapoznać się jakie odmiany samochodów produkował ta firma jak też poznać historię firmy. Strona internetowa www.tatramuseum.cz . 

Czwarty wykładowca Pan ing. Richard Żabka z  Czeskiej Ostrawy bardzo skrótowo przedstawił Szlak Techniczny - Techno Trasa a Fajne Leto strona internetowa www.technotrasa.cz i www.arr.cz  . Na trasie tego szlaku znajduje się 12 obiektów między innymi: Muzeum Wagonów w Studence, Młyn Wodny w Wesselsky, Fortyfikacja w Bohuminie, Landek Park – kopalnia Anselm, Kopalnia Michał, Muzeum przeciwpożarowe w Ostrawie, Muzeum Techniki TATRA w Koprivnicach i inne.

Piątym wykładowcą był Pan Henryk Kropidłowski, który przedstawił wykład pt. Statkiem po wodzie i ladzie o od transportu przemysłowego do turystyki. Wykład przedstawił idee budowy Kanału Oberlandzkiego Ostróda - Elbląg.

Jako ostatni przemawiał Pan Henryk Handszuh Przewodniczący Rady Naukowej Międzynarodowego Centrum Dokumentacji i Badań nad Dziedzictwem Przemysłowym dla Turystyki, który przedstawił Rezolucję Zabrzańska 2013.

Uroczysty wykład na zakończenie konferencji wygłosił Pan Krzysztof Lewandowski Zastępca Prezydenta Miasta Zabrza. W ostatnim słowie przedstawił jakie ważne znaczenie dla kultury i historii Miasta Zabrza mają Konferencje Naukowo - Praktyczne, które od dziesięciu lat odbywają się w Zabrzu. Podziękował udziału wszystkim, którzy uczestniczyli i prowadzili wykłady.

(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz