Łączna liczba wyświetleń

sobota, 25 maja 2013

X Zabrzańska Konferencja - dzień pierwszy


Czwartek 23 maja na terenie Centrum Konferencyjno - Hotelowego Diament w Zabrzu, zainaugurowano została Jubileuszowa X Zabrzańska Konferencja. Prezydent Miasta Pani Małgorzata Mańka - Szulik w uroczystym wykładzie przedstawiła cel spotkania.

Inauguracyjne wykłady wygłosili zaproszeni goście:
- Pani Maria Napiórkowska Dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
- Christopher Imbsen Zastępca Dyrektora Regionalnego na Europę, Światowej Organizacji Turystyki.
- Eusebi Cassnelles Honorowy Prezydent Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego TICCIH.
- Paweł Niewiadomski Prezes Polskiej Izby Turystyki.
- Jacek Janowski Wicedyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej POT Warszawa.
- Przemawia prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Szaflarski Rektor Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej.
- Lektor prof. nadzw. dr hab. Inż. Bogusław Łazarz.
- Rudolf Jedlinek Burmistrz Miasta Essen.
- Lewarde Dubuc Dyrektor Generalny Centrum Historii Lewarde – Europejska Sieć Muzeów Górnictwa Węglowego.
- Henryk Handszuh Przewodniczący Rady Naukowej Międzynarodowego Centrum Dokumentacji i Badań  nad
Dziedzictwem Przemysłowym dla turystyki.

Pierwszy panel roboczy nosił tytuł: Transport lotniczy, kosmiczny oraz transport szynowy.

Prelegentami byli między innymi:
- kpt. lotnik Jerzy Makula mistrz świata w akrobacjach szybowcowych. Znany też jako pilot największy w Polce samolotów  Boenig 767 w tym też na Dreamlinerze. Wykład nosił tytuł „Historia chmurach”.
- generał astronauta Mirosław Hermaszewski przedstawił swoje wspomnienia z lotu w kosmos jak historie swojej kariery. Wykład nosił tytuł Czy warto marzyć o lotach w kosmos”.
- Jerzy Majcherczyk odkrywca kanionu Colca w Peru. Wykład nosił tytuł „Dokonania polskich inżynierów i odkrywców w Peru.

Postęp techniczny i technologiczny powoduje, że co dzisiaj jest nowoczesne już jutro to historyczny zbędny balast lub brzydko nazywany, że to złom. Wiele budynków po przeprowadzeniu wewnętrznej adaptacji może być przystosowane do innych niż przemysłowych celów.

Osobny temat to różnego rodzaju maszyny i inne urządzenia, które służyły człowiekowi w trudnej fizycznej pracy. Kolejny temat to pojazdy drogowe jak historyczne tramwaje, pojazdy, kolejowe, samochody i inne.

Chronienie takich zabytków jak pozostałości po kopalniach czy hutach ma wielkie znaczenie dla historii polskiego i europejskiego przemysłu wydobywczego i tzw. ciężkiego, z którym Śląsk jest ściśle związany.

(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz